HistorieLabs formidlingskonference tager i 2019 fat på den aktiverende historieundervisning og dens mange muligheder. Hør om hvordan fortidssporene omkring os kan blive indgangen til et autentisk fortidsmøde, eller hvordan du kan skabe digital historieformidling med 360 graders billeder. Du får også selv ordet i vores nye debatcafe, hvor der er mulighed for at drøfte egne erfaringer og udfordringer med aktiverende historieundervisning med andre fagfæller.
Læreplanens (grundskolen) færdigheds- og vidensmål er ikke længere bindende. Det giver historielærere i grundskolen og formidlere på kulturinstitutionerne større frihed til at sætte faglige mål og tilrettelægge varierede undervisningsforløb for elever.
Med frihed følger også et ansvar. Hvad skal forløbene indeholde, hvordan skal eleverne arbejde og med hvilket sigte? Formidlingskonferencen giver nogle konkrete bud på, hvordan denne frihed kan forvaltes og udmøntes i inspirerende og aktiverende historieundervisning.
Program
09.00 – 09.30 Navneskilte udleveres. Kaffe/te m. bolle
09.30 – 09.45 Velkomst ved Peter Brunbech, Centerleder i HistorieLab
09.45 – 10.25 Historiefaget – grænseløs frihed eller …? Oplæg ved Jens Aage Poulsen, HistorieLab
10.30 – 12.00 Workshops med udgangspunkt i et aktiverende lærings- og undervisningssyn
12.00 – 13.00 Frokost
13.00–14.00: Debatcaféer under temaet ‘Aktiverende historieundervisning’
14.00–14.15: Kaffepause
14.15–15.15: Hvordan formidles fortiden, så den er relevant for nutiden? Foredrag ved Jeanette Varberg, Nationalmuseet
15.15–15.30: Afrunding ved Peter Brunbech
Workshops
1: Et globalt perspektiv i undervisningen – hvordan? v/Jens Aage Poulsen, HistorieLab
2: Genstandsfortællinger, erindringskort og lærebøger i sten, v/Dorthe G. Larsen, HistorieLab
3: Kildearbejde, v/ Heidi Knudsen, HistorieLab
4: Scener for det historiske – historiske scenarier som mulighedsfelt for undervisning i eksterne læringsmiljøer, v/Ulrik V. Jensen, Danmarks Jernbanemuseum
5: Digital historieformidling med 360 graders billeder, v/Peter Leth, SkoleTube
Debatcafé
1: Historisk empati – hvordan giver vi eleverne plads til oplevelsen af at møde fortiden mellem alle kompetencerne?
2: Faget ud af klassen eller ej: Skal nærmiljøet være genstand for kildearbejde?
3: I gang med historie – hvordan?
4: Hvis vi spiller om fortiden, hvad er det så, vi vinder?
5: Hvordan ruster vi eleverne til at håndtere en verden med fake news, officielle og alternative forklaringer?
6: Vi starter med Ertebølle, for så kan de lære det!
7: Sæt kompetencerne i spil – gennem spil, leg og bevægelse.
Se det fulde program med workshop- og debatcafé-beskrivelser her: