Danmark i verden – verden i Danmark
For 11. gang udskriver Historielærerforeningen for gymnasiet og HF i samarbejde med den europæiske historikersammenslutning EUSTORY årets Historiekonkurrence. Årets tema i konkurrencen er ”Danmark i verden – verden i Danmark”.
Protektor for konkurrencen er forhenværende minister og formand for FN’s generalforsamling, Mogens Lykketoft.
Kontaktperson: Burkhard Sievers, Odsherreds Gymnasium — burkhard.sievers1@skolekom.dk
Præmier:
Første præmie: 10.000 kr. (1stk.)
Anden præmie: 2.000 kr. (1stk.)
Tredje præmie: 1.000 kr. (1 stk.)
(Gevinsten er skattepligtig)
Vinderne vil desuden have mulighed for at deltage i et seminar/ en workshop i Europa i efteråret 2017 sammen med vinderne fra hele Europa. Seminarerne arrangeres af EUSTORY i Hamborg.
Tema: Danmark i verden – verden i Danmark
Med emnet skal der igen være mulighed for at tage afsæt i den nære og lokale historie eller se ud i verden og forholde sig til globale historiske problemstillinger.
Disse to tiltag behøver ikke at udelukke hinanden. Historien og den store verden er rykket ind i Danmark, hvilket ikke er populært hos alle danskere, men alligevel fakta. Et eksempel kunne være en opgave i en tidligere konkurrence, der beskrev et bombeangreb på en vietnamesisk landsby i 1972, fortalt på dansk af en vietnamesisk flygtning, bosat i Jylland.
Temaet er rummeligt, og det er også meningen. Vi vil gerne se mange bidrag, og vi vil ikke frasortere engagerede bidrag, som muligvis ligger på kanten af emnet.
I lighed med tidligere år vil vi dog gøre opmærksom på, at det kan være en fordel med selvfundet kildemateriale, hvilket ofte er lettere, hvis man vælger et lokalt emne. Vinderopgaverne fra de seneste to år har handlet om andelsbevægelsen i Ølgod og tekstilindustrien i Herning.
Uanset emnevalget tæller den gode formidling af stoffet positivt. Indhold og indpakning er begge vigtige, når produktet skal bedømmes af juryen.
Produkt:
Besvarelserne kan udfærdiges i mange forskellige former. Produktet kan være en skriftlig fremstilling, en videoanimation, en CD/ DVD eller en hjemmeside eller andre formidlingsformer, fx en nyhedsartikel, en tegneserie, en novelle eller en film. Da et af bedømmelseskriterierne netop er den formidlingsmæssige kvalitet, må I gerne overveje, hvordan I bedst kan præsentere jeres budskab.
De seneste års vinderopgaver er vidt forskellige, både hvad indholdet og formen angår.
Det er muligt at aflevere jeres produkt elektronisk til mailadressen: historiekonkurrencen@gmail.com.
Dette gælder dog kun for produkter, der holder sig under en filstørrelse på under 25 MB. Har du et produkt med en større datamængde, fx i en film eller en tegneserie, skal du aflevere et fysisk produkt, typisk en brændt cd. Det er ikke muligt at sende materialet via dropbox. Vær opmærksom på, at tingene kan forsvinde i cyberspace, hvilket vi desværre har oplevet med et par bidrag, fx Youtube-klip.
Hvis ikke I kan aflevere via mail, er adressen:
Burkhard Sievers, c/o Odsherreds Gymnasium, Åstoftevej 34, 4550 Asnæs.
Produkterne bliver ikke returneret, så I skal sørge for at have en kopi selv.
Hvornår og hvordan:
Historielærerforeningen anbefaler, at skolerne afsætter en skrivedag i løbet af efteråret eller januar til de elever som deltager i konkurrencen. Vi beder skolerne om at støtte op om opgaven og være fleksible. Det kan være nødvendigt at lave research, fx interviewe en person, i skoletiden. En afleveret opgave til historiekonkurrencen kan måske tælle som en skriftlig aflevering, fx i dansk.
I to artikler i vores Medlemsblad Noter fra september 2014 (nr. 202) beskriver to vejledere fra to forskellige skoler, hvordan de har grebet opgaven an på deres skoler.
Forslag til vejledningsforløb af Mads Blom, Rysensteen Gymnasium
Forslag til vejledningsforløb af Mads Jeppesen, Nykøbing Katedralskole
Her kan I eventuelt hente inspiration.
Eleverne må arbejde alene eller sammen i grupper på 2–4 deltagere.
Selve opgaven skal afleveres senest d. 7. februar 2017.
Præmien for vinderopgaverne er i lighed med sidste år 10.000 kroner, 2.000 kroner og 1.000 kroner. Præmierne vil blive overrakt i forbindelse med næste års store historiearrangement ”Historiske dage” den 25. og 26. marts 2017 i Øksnehallen i København.
Desuden vil vi varmt anbefale muligheden for at deltage i et Eustory-seminar i Europa, sammen med vinderne fra over 20 andre europæiske lande! På EMU kan man læse beretningen fra to elever fra Rysensteen Gymnasium, som deltog i en workshop i Slovenien i september 2013. I september 2014 deltog to af vinderne i to workshops i henholdsvis Oslo og Narva/Estland, i september 2015 var der en workshop i Polen, i oktober 2016 er der en workshop i Tbilisi/Georgien med dansk deltagelse.
I kan og må bruge lære- og historiebøger samt nettet til baggrundsoplysninger, men I skal også selv fremskaffe og bruge kildemateriale f.eks. i form af breve, dagbøger, samtidige avisartikler, fotografier osv. I kan også vælge at bruge mundtlige kilder, f.eks. interview eller lydoptagelser.
Jury:
Består af bestyrelsesmedlemmer i Historielærerforeningen for gymnasiet og HF. Juryen udvælger de bedste opgaver, som sendes videre til den endelige bedømmelse i dommerkomiteen.
Dommerkomiteen:
Består af forfatter og historiker Rasmus Dahlberg, der er formand for komiteen. Desuden deltager protektor for konkurrencen, socialdemokraten Mogens Lykketoft, og fagkonsulent for faget historie, Christian Vollmond.
Vejledning:
I skal selv vælge og formulere en historisk problemstilling, som skal være den røde tråd i jeres besvarelse. Det vil være en god ide at koncentrere problemstillingen om én indfaldsvinkel, frem for at tage for mange emner op. I må gerne begynde at arbejde med temaet og indsamle materiale i god tid. Årets tema giver mange muligheder! Tal med jeres historielærer, kammeraterne eller andre, hvis I ikke selv kan finde på et emne. I må meget gerne få vejledning til opgaven af jeres historielærer og I må gerne kombinere forskellige fag i jeres produkt, men kernen skal være historie.
Det er tilladt at bygge videre på en opgave, som man tidligere har skrevet til skolen, men i så fald skal det være meget tydeligt, at man har rettet den til, så den passer til overskriften.
Deltagelse:
Vi opfordrer alle unge fra STX, HF-og VUC-kurser, HHX og HTX til at deltage. Aldersgrænsen er max. 25 år. I kan deltage individuelt eller i grupper på højst 4.
Arrangør:
Historielærerforeningen for Gymnasiet og HF i samarbejde med EUSTORY
(let forkortet version af teksten på EMU)
Forfatter(e)
Historiekonkurrencen 2013–2017
Så er konkurrencen i hus. I år var der knap så mange bidrag, 24 i alt. Til gengæld er der mange gruppeprojekter, så antallet af elever er omkring de 70. Og der er fine og kreative bidrag imellem 🙂
Denne mail er blevet sendt til de deltagere, der har sendt bidraget ind til konkurrencen. Da langt de fleste produkter er grupperesultater, er der mange deltagere, som ikke umiddelbart har fået besked. Hjælp hinanden med at gøre opmærksom på abonnementservice her:
Kære deltager i årets historiekonkurrence!
Tusind tak for dit bidrag – det er modtaget, og du er med i konkurrencen om de 10.000 kroner.
Dit er et af 24 bidrag, som er kommet fra 10 forskellige gymnasier i hele landet. Vi i historielærerforeningen sætter pris på, at du ved siden af alle dine andre forpligtelser som gymnasieelev har fundet tid og engagement til at komme med dit bud på årets tema: Danmark i verden – verden i Danmark.
Historielærerforeningens bestyrelse går nu i gang med at vælge de bedste opgaver, som vil blive sendt til en dommerkomité, bestående af formanden, historiker Thorkild Kjærgaard, fagkonsulent for gymnasiefaget historie, Christian Vollmond, og undertegnende.
Jeg vil i løbet af de kommende uger skrive små opdateringer om konkurrencens forløb, blandt andet, hvilke opgaver der er gået videre til nærmere bedømmelse. Du kan følge med på historielærerforeningens hjemmeside, hvor du har mulighed for at abonnere på mail og sms – nemmere kan det ikke blive!
https://historielaerer.dk/historiekonkurrencen-201617/
Vinderne vil blive kåret i København på en stor historiemesse ”Historiske dage” søndag, den 26. marts, kl. 11.30. Du må gerne sætte kryds i kalenderen.
Endnu en gang tak!
Med venlig hilsen
Burkhard Sievers
Koordinator for historielærerforeningens historiekonkurrence
P.S.: Mailadressen historiekonkurrencen@gmail.com vil ikke blive brugt til den videre korrespondance. Hvis du har spørgsmål, kan du rette dem til burkhard.sievers1@skolekom.dk
Kære alle!
Jeg er desværre en smule forsinket på grund af sygdom. Der er endnu ikke truffet et udvalg af de bedste opgaver, som går videre til juryen. Men jeg kan sige så meget, at der er mange flotte opgaver/produkter imellem, og at både formidling og kreativitet i fremstillingen af produkterne har været af høj kvalitet.
I hører mere i starten af næste uge, hvor den afgørende fase med at finde vinderne begynder.
Vi er nu meget tæt på afgørelsen. Vi har valgt 8 bidrag, som går videre til endelig bedømmelse. Der er aftalt et møde i dommerjuryen på søndag, den 12.3.
I morgen skriver jeg mere om de 8 bidrag og giver desuden et lille overblik over emner, formater osv.
Der har været mange spændende bidrag i år.
Den årlige historiekonkurrence på de danske gymnasier er en lille, men fin konkurrence, der nu for 11. gang er blevet gennemført. Der var ikke helt så mange bidrag som sidste år, men antallet var pænt alligevel, hvis man tænker på, hvor krævende gymnasieuddannelsen i det daglige er. Historiekonkurrencen kræver ekstra, og det kan man til fulde se på mange af produkterne, hvor der er blevet investeret tid, kærlighed, vid og historisk tænkning.
Så igen i år bestod udfordringen i at finde frem til de otte opgaver, hvoriblandt vinderopgaverne skal findes. Denne første vurdering er nu afsluttet. Som sagt var det ikke nemt at frasortere en række virkelig gode opgaver, der til fulde beviser, at denne konkurrence foregår på højt fagligt og formidlingsmæssigt niveau. Det er en af de tungere opgaver at sige nej til udmærkede bidrag, fordi man som dommer til sidst altid er usikker, om udvalget var rigtigt. Det er en vanskelig afvejning af de forskellige bidrags kvaliteter, og derfor er nogle af de kasserede opgaver på visse punkter bedre end nogle af dem, som nu går til anden runde. Helhedsindtrykket har givet følgende otte opgaver et lille forspring:
1. Et bidrag om genforeningen i 1920 fra Alssund gymnasium
2. Et bidrag om Istedgade gennem tiderne fra Rysensteen gymnasium
3. Et bidrag om Danish Crown og andelsbevægelsen fra Herning gymnasium
4. Et bidrag om Dansk Vestindien fra Rødkilde gymnasium
5. Et bidrag med en fiktiv livshistorie af en dansk kvinde, der oplever Danmark og verden, fra Herning gymnasium
6. Et bidrag om en dansk udvandrer til USA fra Rysensteen gymnasium
7. Et bidrag om byen Silkeborg under besættelsen fra Silkeborg gymnasium
8. Et bidrag om en dansk udvandrer til Canada fra Rosborg gymnasium
Endnu engang tak til alle bidragsydere! I år var der rigtig mange gruppebesvarelser, så næsten 70 elever har været med til at skabe de 24 bidrag. Eleverne fra de otte bidrag vil få direkte besked. Husk at reservere den 26.3., hvor prisuddelingen finder sted.
Så blev spændingen udløst, og vi har fundet frem til de tre vinderbidrag, som får hhv. 1., 2. og 3. prisen.
I min sidste besked omtalte jeg kort de 8 bidrag, som nåede videre til anden runde. Vinderen af de 10.000 kroner blev en video om Istedgade, lavet af Anders, Mikkel og William fra Rysensteen gymnasium. De har lavet en flot film, spækfyldt med en systematisk historisk gennemgang af gadens udvikling, ofte som afspejling af globale tendenser, som kan genfindes i dette stykke flot lokalhistorie.
Også 2. prisen er et flot stykke historisk arbejde, der ligeledes tager afsæt i nærmiljøet, denne gang indenfor egen familie. Ofelias livshistorie bliver levende og billedligt fortalt ved hjælp af en lille livskuffert, der markerer milesten i Ofelias biografi. Kufferten er lavet af Ida og Camilla fra Herning gymnasium.
Endelig er der 3. prisen, ligeledes en lille film omkring afstemningen fra 1920, der som resultat delte Slesvig, så den nordlige del kom til Danmark. Gennemgangen og analysen af valgplakaterne op til de to afstemninger er særdeles kompetent, hvilket altså sikrer 3. prisen til Jonas, Pernille, Henry og Agnes fra Alssundgymnasiet i Sønderborg.
Vinderne er blevet informeret. I første omgang vil jeg lykønske vinderne og sige tak til alle bidragsydere, og især dem, der gik videre til 2. runde. Afgørelsen var som sædvanlig ikke en nem sag, og juryen diskuterede i to timer, før resultatet blev fundet.
På søndag, den 26.3. er der prisoverrækkelse af årets priser i Øksnehallen som led af de “Historiske dage”. Alle vinderne har meldt deres ankomst. Protektor for konkurrencen, Mogens Lykketoft, vil overrække priserne.
Dommerne er ligeledes til stede og vil begrunde afgørelsen.
For første gang i konkurrencens levetid deltager en repræsentant fra Eustory, den europæiske netværksorganisation, der koordinerer historiekonkurrencer i mere end 20 europæiske lande.
Seancen mellem kl. 11.30 og 12.00 er offentlig — kig forbi, hvis du har lyst til det 🙂