Dette er den tredje udgave af Historielærerforeningens udgivelse om historiedidaktik.
Første udgave udkom samme år som den omfattende reform af faget i 2005, og i 2009 kom en ændret og udvidet udgave. Denne tredje udgave har været i støbeskeen i et par år, og er endt med at støde sammen med, at der i juni 2016 blev indgået en politisk aftale omkring en reform af de gymnasiale uddannelser.
Imens vi afventer de nye læreplaner, udkommer bogen derfor kun elektronisk. Når der er klarhed om de fremtidige rammer for historieundervisningen vil en række af kapitlerne blive opdateret, hvorefter bogen vil blive trykt.
I tredje udgave er nogle kapitler bevaret, mens de fleste er helt nye. 8 kapitler er opdateret, ændret eller udvidet. 15 kapitler er helt nye, hvor vi har forsøgt at inddrage en hel række nye didaktiske tendenser og forhold.
Som noget nyt behandles fx innovation, faglig læsning og skriftlighed i faget, mens kapitlerne om undervisning i flerkulturelle samfund og IT er blevet skrevet helt om. Også de ’andre’ historiefag på hhv. hhx og htx er inkluderet i denne udgave.
Bogen er bygget op sådan at de mest didaktisk-teoretiske kapitler, der skal danne det bagvedliggende udgangspunkt for ens undervisning, er placeret
først, startende med Bernard Eric Jensens introduktion til historiebevidsthedsbegrebet. Herefter bringes en lang række kapitler, der forener historiedidaktik med mere konkrete anvisninger på, hvordan det omsættes i undervisning og inspiration til, hvordan undervisningen kan gøres varieret og vedkommende for eleverne.
De næste kapitler handler om nogle af de varianter af historiefaget, der findes på de gymnasiale uddannelser: historie i KS og historie på hhx og htx. Disse fag adskiller sig på flere områder fra historiefaget på stx og hf‑e, hvorfor de fortjener en selvstændig introduktion.
Bogen afsluttes med kapitler omkring evaluering og eksamen.
Allan Ahle og Christian Vollmond,
redaktører
Oktober 2016
Forfatter(e)
Underviser på Odder Gymnasium