Vi har fået et tip om nyt undervisningsmateriale til undervisning om EU: Kristoffer Hecquet har stået for et projekt for Altinget, der gerne skulle gøre det lidt lettere og sjovere at undervise om EU på gymnasiet i historie og samfundsfag. EU-guide er bygget op om en holdningstest, hvor eleverne kan se, hvilken af de danske parlamentarikere, de er mest enige med. Herigennem får de hurtigt en personlig indgang til stoffet og man vil kunne sammenligne parlamentarikernes holdninger med sine egne og følge deres aktiviteter. Dertil findes der seks reportagevideoer fra de politiske grupper, som har afsæt i 19-årige Sara, der stiller […]
Under et hus på Vestergade 115 i Skanderborg ligger et hemmeligt sted. Det er en betonbunker opført af det tyske Luftwaffe i september 1944 som en del af deres administrative hovedkvarter i Skanderborg Dyrehave. Bunkeren blev aldrig taget i anvendelse under 2. Verdenskrig, men i årtierne efter, da den Kolde Krig opstod, kom den i brug fra 1963 til 1993 som Kommandocentral under det Civile Beredskab. For dem, der ikke selv har oplevet Den Kolde Krig, kan det være svært at forstå den konstante frygt for atomkrig, som lå over hele verden. Museum Skanderborg har derfor i samarbejde med HistorieLab udviklet […]
OBS: Dette værktøj fungerer desværre ikke længere. Se kommentarerne nedenfor. I anledning af grundlovsjubilæet i 2015 har HistorieLab udviklet to digitale grundlovsgeneratorer, der udfordrer elevernes holdninger og får dem til at reflektere over deres valg. I generatorerne tager eleverne stilling til konkrete cases fra fortid og nutid, og generatorerne skaber på baggrund af svarene en personlig grundlov til den enkelte elev. Nutidsgeneratoren I den ene grundlovsgenerator tages udgangspunktet i nutiden eller i nær fremtid, og eleverne skal her forholde sig til helt grundlæggende samfundsmæssige problemstillinger som monarkiet, EU, ytringsfrihed og valgretsalder. Da spørgsmålene kræver omtanke, giver generatoren eleverne en mulighed for […]
Den sønderjyske Historiekanon er et gratis interaktivt læremiddel om Sønderjyllands historie med lærervejledninger og alt, hvad du skal bruge. På hjemmesiden kan dine elever forholde sig aktivt til begivenheder fra den sønderjyske historie – og vurdere og battle dem op imod hinanden. Hjemmesiden er på én gang et læremiddel, hvor eleverne kan lære om historiebevidsthed og identitet, og en afstemning om, hvilke dele af historien der er væsentlig for unge sønderjyder i dag. Du kan derfor enten lade dine elever være med til at fortælle den sønderjyske historie anno 2015 – eller blot lade dem følge med i, hvordan de […]