Hot eller not … ?
Vi skriver år 2017, og egentlig virker det meget tilfældigt, at den 31. oktober 1517 skulle give anledning til, at historisk og kirkeligt interesserede mennesker i hele verden kaster sig over denne begivenhed, der altså i år fylder rundt: efter sigende slog teologiprofessoren og augustinermunken Martin Luther 95 teser på Wittenbergs slotskirkes portal. Andet steds i materialet er der sat spørgsmålstegn ved det historisk korrekte i denne påstand, men der er samtidig flot argumenteret for, at det er en ligegyldig detalje. Luther ændrede verden, og på en så effektiv og langtidsholdbar måde, at splittelsen mellem den katolske og den protestantiske […]
Reformationens billeder: et dobbeltmodul i historie Der anvendes et dobbeltmodul (2 gange 55 minutter) på at arbejde med billeder under Reformationen, deres betydning, historiske kontekst samt plads i nutidens formidling af Reformationstidens historie. Formålet er dels at give eleverne en forståelse af den nye trykteknik og de mange flyveblades betydning for udbredelsen af de lutherske budskaber, dels at give et indblik i den nye type af religiøse billeder og den nye kultiske praksis i den fremvoksende evangelisk-lutherske fyrstekirke. Et videre formål er at øge elevernes færdighed i at analysere og gennemskue propagandabilleder og anden form for historisk billedmateriale. Begreberne ”propaganda”, […]
Artiklen rummer en oversigt i 6 afsnit over reformationen i Danmark til brug i gymnasiet. Der lægges op til debat om forståelsen af reformationen. Hvert afsnit er ledsaget af kildemateriale. Afsnit 7 og 8 er litteraturforslag og opgaveforslag med et forslag til 3 undervisningslektioner. Indhold 1: Danmark i udkanten af reformationen 1517 – 1525 2: Reformationen sniger sig ind hos konge og adel 1526 – 1533 3: Befolkningen og reformationen 1525 – 1533 4: Hvem var det, der kæmpede om troen i Danmark? 5: Borgerkrig og kirkekup 6: Den lutherske fyrstekirke i Danmark Litteraturforslag Opgaveforslag og lektionsforslag Danmark i udkanten af reformationen 1517 […]
Indhold Modul 1: Hvordan kom Reformationen til Viborg? Lektier til dette modul Arbejdsopgaver til modulet Opgave 1: Læs først dette metodeafsnit Aktørbaseret forklaring. Strukturbaseret forklaring. Internt eller eksternt fokus. Opgave 2: Udfyld dette skema ud fra lektien til i dag. Opgave 3: Læs og overvej hvilket niveau teksten har fokus på. Syntese. Opgave 4: Opsamling. Modul 2: Gennemførelsen af Reformationen i Viborg Lektier til dette modul Arbejdsopgaver til modulet Opgave 1: Læs Første dette metodeafsnit Historikerens forklaringstyper. Motivforklaringer. Årsagsforklaringer. Drivkræfter. Opgave 2: Arbejd med følgende spørgsmål Opgave 3: Analyser Bjørn Nørgaards statue af Hans Tausen. Opgave 4: Opsamling. Andre idéer til hvad man kunne […]
I mange historiske oversigter er Luthers reformation 1517 det afgørende skæringspunkt mellem middelalder og renæssance- se diskussionen om ”Begivenheder og periodiseringer” i Johnny Thiedeckes ”Europa i Opbrud” fra 2005. Og der er jo næppe nogen, der vil stille spørgsmålstegn ved, at med reformationen ophørte en mere end 1000-årig periode med én hellig romersk-katolsk kirke som en uhyre vigtig magtfaktor – ja i perioder den vigtigste magtfaktor. Dette ændrede Luthers reformation på – fra nu af var Europa kirkelig delt – og også Det tysk-romerske Rige var religiøst delt. Alt tyder på, at Luther allerede før 1517 var nået til den opfattelse, […]