
Historielærerforeningen har til efteråret planlagt et spændende og unikt rejsekursus til Tunesien. I den forbindelse har vi denne udgave af Noter sat fokus på landet for til dels at vise hvor spændende Tunesien er og præsentere nogle emner der kan være relevante for historieundervisningen. Selve turen til Tunesien kombinerer mødet med Tunesiens rige historie og lokale tunesere, der på en eller anden måde er tilknyttet uddannelse i landet. I bladet ses dette gennem bidrag fra tre forskellige tunesiske forfattere, som vi forventer at møde på turen, samt artikler skrevet med et udefra perspektiv og som har fokus på situationen i Tunesien efter revolutionen i 2011 og frem til i dag.
Mabrouka Jridi giver et kort overblik over Tunesien som land. Jridi beskriver landets geografiske placering, opdeling i regioner og de unikke traditioner der kendetegner hver region. Hun fremhæver desuden de klimatiske, geografiske og socioøkonomiske forskelle mellem Sydtunesien og Nordtunesien. Generelt fungerer hendes artikel som en guide til, hvad man bør vide og bemærke om Tunesien.
Yasmine Bou Sabbeh skriver om den tunesiske ungdom, der siden 2011 har kæmpet for demokrati i Tunesien. Hun minder os om, at Tunesien var det første land, hvor det arabiske forår startede i januar 2011, og hvordan ideerne om at revolutionere samfundet spredte sig til Egypten og andre arabiske lande.
Feiza Abidi, skriver om de stærke og succesfulde kvinder i Tunesien gennem tiden. Artiklen viser, hvilken vigtig rolle tunesiske kvinder har haft i samfundet og giver et andet billede af muslimske kvinder, end vi ofte ser i vestlige medier. Begge forfattere præsenterer netop det de skriver om. Mens Sabbeh er selv et eksempel på den nye generation af unge mennesker efter revolution, Abidi er selv en stærk kvinde. Håbet er at du som læseren kan mærke deres glæde og patriotisme skinner igennem to informative og spændende artikler.
Ph.d. Rikke Houstrup Haugbølle gennemgår den politiske situation i Tunesien siden 2011. Fokus i artiklen er på den politiske udvikling efter 2011 med særligt fokus på demokratiseringsprocessen, udviklingen i de socioøkonomiske vilkår og liberalisering af den tunesiske økonomi. Emma Katrine Bremer Holmgaard og Pernille Brix Jørgensen, fra Globalt Nyt, dykker også ned i forandringerne i det tunesiske samfund fra revolutionen til i dag. De fokuserer på internettets og sociale mediers enorme betydning for transkønnede personer og queeraktivisme i Mellemøsten. Begge artikler beskriver hvordan Tunesien i perioden efter 2011 havde en progressiv udvikling, men bekymrer sig også om friheden og aktivismens forhold i de senere år.
Håbet er, at alle disse artikler tilsammen åbner for ny viden og nysgerrighed for Tunesien og for at møde disse og mange andre mennesker samt en spændende historie på rejsekurset til Tunesien.
Derefter følger tre artikler uden for temaet. Historielærerne Marianne Holgerson Fournier og Kristina Krogh Thomassen fra Greve Gymnasium har haft succes med at motivere deres klasser i historieundervisningen i forbindelse med et Citizen Project faciliteret af SDU. Ph.d. Silvia Goldbaum Tarabini diskuterer, hvilke grænser der bør være i forbindelse med at gøre et historisk emne tilgængeligt for eleverne. Her eksemplificeret i et undervisningsmateraiele om Holocaust og de danske snublesten. Cand. Mag. Anna-Sofie Abkjær Kofod undersøger i sin artikel et aspekt af den dansk kolonialisme i Vestindien med fokus på tiden omkring salget af de dansk vestindiske øer i 1917. Kofod påpeger blandt andet, hvordan man i samtiden forsøgte at forankre synet på afrocaribiere i videnskaben og understreger hvordan en form for videnskabelig racisme har været med til at forme den danske koloniale fortid.
Temaartikler | |
Exploring Tunisia Af Mabrouka Jridi | 4 |
Tunisia’s youth: The change makers of tomorrow? Af Yasmine Bou Sabbeh | 12 |
Tunisian women: Past and present Af Feiza Abidi | 10 |
Demokrati på vej eller afveje i Tunesien Af Rikke Hougstrup Haugbølle | 18 |
I et sitrende digitalt hjørne nyder queeraktivister godt af revolutionens efterdønninger Af Emma Katrine Bremer Holmgaard & Pernille Brix Jørgensen | 22 |
Uden for tema | |
Erfaringer med “Vores Historie“ Af Marianne Holgerson Fournier & Kristina Krogh Thomassen | 44 |
“Da kalenderen viste den 27. februar omkom jeg. Jeg blev kun 60 år.“ Af Silvia Goldbaum Tarabini | 47 |
De andre danskere Af Anna-Sofie Abkjer Kofod | 53 |
Forfatter(e)
Formand for historielærerforeningen