De fleste historielærere — eller lærere i det hele taget — vil kunne genkende situationen: deres skole ønsker eller har allerede en aktiv IT-politik, som skal integrere IT i undervisningen. Alle lærere beskæftiger sig naturligvis med IT i én eller anden form, men reelt er der nogle få kolleger, der er såkaldte spydspidser, ressourcepersoner, IT-vejledere eller hvad man nu har valgt at benævne dem på de enkelte skoler. Disse personer har en særlig interesse for IT og bruger sandsynligvis uanede mængder af tid på at holde sig opdateret med det nyeste nye indenfor denne verden. De behersker samtlige elementer af IT, og det de ikke behersker
kaster de sig over med desto større ildhu! Okay, måske et lidt fordrejet billede af virkeligheden, men et billede som sikkert er genkendeligt for mange, mere “almindelige” lærere. Udfordringen er, at få disse to grupper til at tale samme sprog, når det gælder IT i undervisningen.
Redaktørerne af dette nummer af Noter henvender sig først og fremmest til den sidste kategori, de “almindelige” lærere, ganske enkelt fordi de udgør langt den største del af et hvilket som helst lærerkollegium. Men IT-supermenneskene må meget gerne læse med!
Temaet for dette nummer af Noter er således IT i historieundervisningen, og forhåbentlig kan nummeret give anledning til en nuanceret debat i fx faggrupperne om inddragelse og ikke mindst anvendelse af IT i historieundervisningen.