(Du skal være medlem af foreningen og logget ind for at se indholdet.)
(Du skal være medlem af foreningen og logget ind for at se indholdet.)
(Du skal være medlem af foreningen og logget ind for at se indholdet.)
Dette er den tredje udgave af Historielærerforeningens udgivelse om historiedidaktik. Første udgave udkom samme år som den omfattende reform af faget i 2005, og i 2009 kom en ændret og udvidet udgave. Denne tredje udgave har været i støbeskeen i et par år, og er endt med at støde sammen med, at der i juni 2016 blev indgået en politisk aftale omkring en reform af de gymnasiale uddannelser. Imens vi afventer de nye læreplaner, udkommer bogen derfor kun elektronisk. Når der er klarhed om de fremtidige rammer for historieundervisningen vil en række af kapitlerne blive opdateret, hvorefter bogen vil blive trykt. I tredje udgave er nogle kapitler bevaret, […]
EUROCLIOs 24. årlige konference afvikles 2–7. april 2017 i San Sebastian i Baskerlandet. Temaet for konferencen er “How can history education change today?”. Deltagelse EUROCLIOs konferencer giver enestående muligheder for at opleve den betydning historieundervisning har, diversiteten i måderne faget praktiseres på og ikke mindst mulighed for at møde spændende og engagerede kolleger fra hele Europa. Læs mere om konferencens program og hvordan man melder sig til her http://euroclio.eu/event/san-sebastian/
Historielærerforeningen har indsendt sit høringssvar til forslaget til ny gymnasielov: Høringssvar fra Historielærerforeningen for Gymnasiet og HF Til Forslag til lov om de gymnasiale uddannelser Vi vil i vores høringssvar koncentrere os om tre forhold: Indførelse af enkeltfaglig eksamen og forslag om medtællende årskarakterer i kultur- og samfundsfagsgruppen på hf. Begrænsning i antallet af 24-timers prøver. Undervisningstid og fordybelsestid til historie. Indførelse af enkeltfaglig eksamen og medtællende årskarakterer i kultur- og samfundsfagsgruppen på hf (jf. §46 stk. 2 og bemærkningerne her til). Det vil være meget uheldigt at indføre enkeltfaglig eksamen efter udtræk i kultur- og samfundsfagsgruppen på hf. Det vil ikke […]
EUROCLIO and PeaceWorks offer a possibility for all history and citizenship educators to participate in a study visit combined with History for Peace Conference taking place in Calcutta between 7–12 November 2016. The programme includes a three-day study visit and History for Peace conference, which explores nationalism in relation to themes such as citizenship, identity, media, religion and school curriculum. A Study Visit and History for Peace Conference – Calcutta, India
Euroclio gennemfører for tiden et projekt som skal belyse spørgsmålet: “How to make history and citizenship education more inclusive?”. Alle historielærere opfordres til at besvare dette spørgeskema: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfGufeuBu-iQS43b5qY_A7e-7YE3j0Fw4tEhEZC5wSLh1YsUw/viewform?fbzx=-1651488167764045000 Fristen for besvarelse er 20/9. Mere om projektet: EUROCLIO is coordinating an Erasmus+ project called “Strategies for Inclusion – Making High Quality History and Citizenship Education More Inclusive and Accessible”. It started in September 2015 and will continue till 31 August 2018, in partnership with organizations from Armenia, Norway, Portugal, Slovenia and The Netherlands. It is the first EUROCLIO project dealing with the challenge “How to make history and citizenship education more […]
Fænomenet populisme er forbundet med bestemte historiske perioder. I Nordamerika slog det Populistiske Parti igennem sidst i det 19. og i begyndelsen af det 20. århundrede. I den periode voksede narodnikkerne i Rusland sig stærke, også romantismen i Tyskland havde tydelige populistiske træk. I mellemkrigsårene blev populisme især forbundet med agrar ideologi og i højreekstreme varianter med nazisme og fascisme. Kommunisterne havde dengang monopol på venstrefløjspopulismen. Kort sagt fandtes blød og hård populisme i både venstre- og højrevarianter. Efter 2. verdenskrig er populisme blevet forbundet med fx peronismen i Argentina, Hugo Chavez i Venezuela og højreradikalisme som hos Haider i […]
Danmark i verden – verden i Danmark For 11. gang udskriver Historielærerforeningen for gymnasiet og HF i samarbejde med den europæiske historikersammenslutning EUSTORY årets Historiekonkurrence. Årets tema i konkurrencen er ”Danmark i verden – verden i Danmark”. Protektor for konkurrencen er forhenværende minister og formand for FN’s generalforsamling, Mogens Lykketoft. Kontaktperson: Burkhard Sievers, Odsherreds Gymnasium — burkhard.sievers1@skolekom.dk Præmier: Første præmie: 10.000 kr. (1stk.) Anden præmie: 2.000 kr. (1stk.) Tredje præmie: 1.000 kr. (1 stk.) (Gevinsten er skattepligtig) Vinderne vil desuden have mulighed for at deltage i et seminar/ en workshop i Europa i efteråret 2017 sammen med vinderne fra hele Europa. […]