Historielærerforeningen | Kontakt/medlemskab

Nyheder

For­ord

Det­te er den tred­je udga­ve af Histo­ri­e­læ­rer­for­e­nin­gens udgi­vel­se om histo­ri­e­di­dak­tik. Før­ste udga­ve udkom sam­me år som den omfat­ten­de reform af faget i 2005, og i 2009 kom en ændret og udvi­det udga­ve. Den­ne tred­je udga­ve har været i stø­be­ske­en i et par år, og er endt med at stø­de sam­men med, at der i juni 2016 blev ind­gå­et en poli­tisk afta­le omkring en reform af de gym­na­si­a­le uddan­nel­ser. Imens vi afven­ter de nye lære­pla­ner, udkom­mer bogen der­for kun elek­tro­nisk. Når der er klar­hed om de frem­ti­di­ge ram­mer for histo­ri­e­un­der­vis­nin­gen vil en ræk­ke af kapit­ler­ne bli­ve opda­te­ret, hvor­ef­ter bogen vil bli­ve trykt. I tred­je udga­ve er nog­le kapit­ler bevaret, […]

EURO­CLIO-kon­fe­ren­ce 2017 i San Sebastian

EURO­CLI­Os 24. årli­ge kon­fe­ren­ce afvik­les 2–7. april 2017 i San Seba­sti­an i Basker­lan­det. Tema­et for kon­fe­ren­cen er “How can history educa­tion chan­ge today?”. Del­ta­gel­se EURO­CLI­Os kon­fe­ren­cer giver ene­stå­en­de mulig­he­der for at ople­ve den betyd­ning histo­ri­e­un­der­vis­ning har, diver­si­te­ten i måder­ne faget prak­ti­se­res på og ikke mindst mulig­hed for at møde spæn­den­de og enga­ge­re­de kol­le­ger fra hele Euro­pa. Læs mere om kon­fe­ren­cens pro­gram og hvor­dan man mel­der sig til her http://euroclio.eu/event/san-sebastian/    

Histo­ri­e­læ­rer­for­e­nin­gens hørings­svar ang. gymnasiereformen

Histo­ri­e­læ­rer­for­e­nin­gen har ind­sendt sit hørings­svar til for­sla­get til ny gym­na­si­e­lov: Hørings­svar fra Histo­ri­e­læ­rer­for­e­nin­gen for Gym­na­si­et og HF Til For­slag til lov om de gym­na­si­a­le uddan­nel­ser Vi vil i vores hørings­svar kon­cen­tre­re os om tre for­hold: Ind­fø­rel­se af enkelt­fag­lig eksa­men og for­slag om medtæl­len­de årska­rak­te­rer i kul­­tur- og sam­funds­fags­grup­pen på hf. Begræns­ning i antal­let af 24-timers prø­ver. Under­vis­nings­tid og for­dy­bel­ses­tid til histo­rie.   Ind­fø­rel­se af enkelt­fag­lig eksa­men og medtæl­len­de årska­rak­te­rer i kul­­tur- og sam­funds­fags­grup­pen på hf (jf. §46 stk. 2 og bemærk­nin­ger­ne her til). Det vil være meget uhel­digt at ind­fø­re enkelt­fag­lig eksa­men efter udtræk i kul­­tur- og sam­funds­fags­grup­pen på hf. Det vil ikke […]

Stu­di­e­be­søg i Calcutta

EUROCLIO and Pea­ceWor­ks offer a pos­si­bi­li­ty for all history and citizens­hip educa­tors to par­ti­ci­pa­te in a stu­dy visit com­bi­ned with History for Pea­ce Con­fe­ren­ce taking pla­ce in Calcut­ta betwe­en 7–12 Novem­ber 2016. The pro­gram­me inclu­des a three-day stu­dy visit and History for Pea­ce con­fe­ren­ce, which expl­o­res natio­na­lism in rela­tion to the­mes such as citizens­hip, iden­ti­ty, media, reli­gion and school cur­ri­culum. A Stu­dy Visit and History for Pea­ce Con­fe­ren­ce – Calcut­ta, India 

Stra­te­gi­er til inklusion

Euro­clio gen­nem­fø­rer for tiden et pro­jekt som skal bely­se spørgs­må­let: “How to make history and citizens­hip educa­tion more inclu­si­ve?”. Alle histo­ri­e­læ­re­re opfor­dres til at besva­re det­te spør­ge­ske­ma: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfGufeuBu-iQS43b5qY_A7e-7YE3j0Fw4tEhEZC5wSLh1YsUw/viewform?fbzx=-1651488167764045000 Fri­sten for besva­rel­se er 20/9. Mere om pro­jek­tet: EUROCLIO is coor­di­nat­ing an Eras­mus+ pro­ject cal­led “Stra­te­gies for Inclu­sion – Making High Qua­li­ty History and Citizens­hip Educa­tion More Inclu­si­ve and Acces­sib­le”. It star­ted in Sep­tem­ber 2015 and will con­ti­nue till 31 August 2018, in part­ners­hip with orga­niza­tions from Arme­nia, Norway, Portu­gal, Slo­ve­nia and The Net­her­lands. It is the first EUROCLIO pro­ject dea­ling with the chal­len­ge “How to make history and citizens­hip educa­tion more […]

Populis­me, anti-syste­mi­ske og etni­ske par­ti­er i øst

Fæno­me­net populis­me er for­bun­det med bestem­te histo­ri­ske peri­o­der. I Nor­da­me­ri­ka slog det Populi­sti­ske Par­ti igen­nem sidst i det 19. og i begyn­del­sen af det 20. århund­re­de. I den peri­o­de vok­se­de narod­nik­ker­ne i Rusland sig stær­ke, også roman­tis­men i Tys­kland hav­de tyde­li­ge populi­sti­ske træk. I mel­lem­krig­sår­e­ne blev populis­me især for­bun­det med agrar ide­o­lo­gi og i høj­re­ek­stre­me vari­an­ter med nazis­me og fascis­me. Kom­mu­ni­ster­ne hav­de den­gang monopol på ven­stre­fløjspo­pulis­men. Kort sagt fand­tes blød og hård populis­me i både ven­­stre- og høj­re­va­ri­an­ter. Efter 2. ver­denskrig er populis­me ble­vet for­bun­det med fx pero­nis­men i Argen­ti­na, Hugo Cha­vez i Venezu­ela og høj­re­ra­di­ka­lis­me som hos Hai­der i […]

Histo­rie­kon­kur­ren­cen 2016/17

Dan­mark i ver­den – ver­den i Dan­mark For 11. gang udskri­ver Histo­ri­e­læ­rer­for­e­nin­gen for gym­na­si­et og HF i sam­ar­bej­de med den euro­pæ­i­ske histo­ri­ker­sam­men­slut­ning EUSTORY årets Histo­rie­kon­kur­ren­ce. Årets tema i kon­kur­ren­cen er ”Dan­mark i ver­den – ver­den i Dan­mark”. Pro­tek­tor for kon­kur­ren­cen er for­hen­væ­ren­de mini­ster og for­mand for FN’s gene­ral­for­sam­ling, Mogens Lyk­ke­toft. Kon­takt­per­son: Burk­hard Sie­vers, Ods­her­reds Gym­na­si­um — burkhard.sievers1@skolekom.dk Præ­mi­er: Før­ste præ­mie: 10.000 kr. (1stk.) Anden præ­mie: 2.000 kr. (1stk.) Tred­je præ­mie: 1.000 kr. (1 stk.) (Gevin­sten er skat­teplig­tig) Vin­der­ne vil des­u­den have mulig­hed for at del­ta­ge i et seminar/ en wor­ks­hop i Euro­pa i efter­å­ret 2017 sam­men med vin­der­ne fra hele Europa. […]