Hvordan griber man som lærer ømtålelige emner an på klassen? Og hvad gør historieundervisningen problematisk? Kan nogen emner blive for kontroversielle at behandle? Og hvad gør man, hvis man som lærer ikke føler sig tilstrækkelig klædt på? Som lærer kan du stå overfor emner eller temaer, der af den ene eller anden grund er udfordrende eller ligefrem problematiske set i forhold til eksempelvis elevernes forkundskaber, elevsammensætningen, egne faglige forudsætninger, holdninger eller grundlæggende værdier.
I år har HistorieLab bygget formidlingskonkerencen op omkring den ømtålelige historieundervisning. Kom og lad dig inspirere af blandt andet TV2’s udenrigskorrespondent, Simi Jan, der ikke går af vejen for at formidle de svære historier fra krigszonen. Tag på workshop i ‘Konspirationsteorier’, ’Krig i børnehøjde’ eller ’Omtanke online og propagandafilm’.
Med fokusområdet ’Øtålelig historieundervisning’ kan det være aktuelle og politiserede emner såsom krig, terror, konspirationsteorier, indvandring eller emner, hvor der mangler gode læremidler. Det kan også være emner, der vedrører belastede dele af vores fortid, forbrydelser eller katastrofer, og som derfor kan være svære at tage op. Men behøver læreren overhovedet at inddrage emner, der på den måde udfordrer eleverne og har historielæreren (stadig) en vigtig rolle at spille i forhold til elevernes dannelse og demokratisk medborgerskab? Og hvad gør man i det hele taget, hvis man ikke føler sig tilstrækkelig klædt på til den opgave?
Praktisk information:
Hvor: Stationsvej 14, 7300 Jelling
Konferencen er gratis
Tilmeldingsfrist: 30. januar 2017
I tilfælde af afbud opkræver vi et gebyr på 500 kr.
Program
09.00 – 09.30 Navneskilte udleveres, morgenbrød
09.30 – 09.45 Velkomst, præsentation af centret og programmet
09.45 – 10.45 Folkedrab på skoleskemaet – Når viden gør ondt v/Sine Molbæk-Steensig og Solvej Berlau, DIIS
10.45 – 11.00 Pause
11.00 – 12.00 1. workshop
12.00 – 12.45 Frokost
12.45 – 13.45 2. workshop
13.45 – 14.00 Pause
14.00 – 15.00 Historierne bag om historien på TV v/Simi Jan, udenrigskorrespondent, TV2
15.00 – 15.15 Afrunding
Hvilken workshop er noget for dig?
Workshop 1: Konspirationsteorier i historieundervisningen – hvorfor og hvordan? v/Rikke L. A. Peters, HistorieLab Mange lærere oplever, at elever gerne vil arbejde med konspirationsteorier. Men emnet er vanskeligt at tage op. Det er ikke usædvanligt, at eleverne selv tror på en eller flere konspirationsteorier, så meget af undervisningstiden går med endeløse diskussioner om sandt og falsk. Hvordan får man gjort emnet historiefagligt relevant, så eleverne arbejder kildekritisk? Workshoppen lægger op til en diskussion af emnets potentialer og faldgruber samt præsenterer ideer til et forløb om konspirationsteorier.
Workshop 2: Undervisning af elever med en migrationsbaggrund v/Gro H. Jakobsen, UC Syd Hvordan kan elever med etnisk minoritetsbaggrund gøres ”fortrolige med dansk kultur og historie”, som det hedder i folkeskolens formålsparagraf? Har lærere brug for ny viden for at kunne undervise i flerkulturelle klasserum, eller er det nok at have almene didaktiske og pædagogiske kompetencer? Workshoppen vil bestå af oplæg og fælles refleksioner ud fra deltagernes egne erfaringer og pointer fra forskning i interkulturel pædagogik, inklusion og dannelse.
Workshop 3: Omtanke online og propagandafilm v/Hildegunn Johannesen, UC Syd 3/3 I børn og unges digitale forbrug møder de flere versioner af virkeligheden, de skal forholdesig til og indordne i egne virkelighedsopfattelser. Men børn og unge har brug for et onlineberedskab. Workshoppen tager afsæt i propagandafilm og iscenesættelse som temaer til at opøve elevers kritiske sans gennem kildekritik og forståelse for de grundlæggende mekanismer og teknikker bag forsimplede fjendebilleder og propaganda.
Workshop 4: Krig i børnehøjde, hvorfor og hvordan? v/Morten Schwarz Lausten, skoletjenesten i Røde Kors AIDS, Børnesoldater, Krig, Naturkatastrofer, Ensomhed, Selvmord eller Mobning… Hvordan kommunikerer man de svære og tunge emner til børn og unge som Røde Kors’ nødhjælpsarbejdere beskæftiger sig med til dagligt? Hør om de metoder og værktøjer som Røde Kors tager i brug for at oplyse og engagere skoleelever i humanitære problemstillinger. Prøv dilemmaer, som er i de undervisningsmaterialer og oplevelsesbaserede kommunikationsformer, som Røde Kors udvikler.
Workshop 5: Det pinlige i fortiden og læremidlernes fortællinger v/Jens Aage Poulsen, HistorieLab Der er sket meget i fortiden, som man i eftertiden tager mere eller mindre afstand fra, fordi man mener, at det var pinligt, forkert eller endda forkasteligt. Hvordan har historiefagets læremidler i tidens løb behandlet disse episoder? Er de fortrængt eller forskønnet? Og hvordan kan man bruge fortællinger om den ømtålelige fortid i undervisningen, så elevernes historiske bevidsthed og forståelse af historiebrug styrkes? Det arbejder deltagerne konkret med i denne workshop.
Workshop 6: Når skoler og museer vil hinanden v/Steen C. Steensen, HistorieLab, m.fl. Kender du til glæder og frustrationer ved samarbejde mellem skoler og museer? Forskning og erfaring viser, at det i høj grad er ”ildsjæle”, der er de bærende kræfter, men hvad sker der, når de forsvinder? Denne workshop giver ideer og værktøjer til, hvordan du kan medvirke til at skabe bæredygtige partnerskaber. Der vil være deltagelse fra projekter, hvor forankring, videndeling, kommunalt medspil og institutionel opbakning har været markante udfordringer.
Tilmeld dig her