Inklu­sion i historieundevisningen

Hvor­når

13. janu­ar 2025 til 14. janu­ar 2025 
09:30 — 15:40

Begi­ven­heds­ty­pe

Der er en sti­gen­de ten­dens til at vores ele­ver ople­ver, at de ikke er en del af den histo­rie vi
under­vi­ser dem i. Det­te gæl­der ikke kun ele­ver med ind­van­drer­bag­grund, men også blandt elever
der ikke har det nemt med sko­le­sy­ste­met. Dis­se ele­ver ønsker ikke at være ander­le­des, men de har svært ved at bli­ve en del af fæl­les­ska­bet net­op for­di de er ander­le­des. I deres iden­ti­tets­dan­nel­se ønsker de at høre til. Der­for vil de ikke have sær­be­hand­ling eller del­ta­ge i noget, der frem­hæ­ver deres ander­le­des­hed. For ikke at skil­le sig ud, for­hol­der de sig ofte pas­sivt, og der­for er pro­ble­met ikke tyde­ligt for underviserne.

Det­te kur­sus vil have fokus på og læg­ge op til debat om, hvor­dan vi for­e­ner inklu­sion af sådanne
ele­ver med vores for­mål og læreplaner.

Til kur­set vil der være oplæg fra under­vi­se­re i gym­na­siesko­len, der både afdæk­ker pro­blem­stil­lin­gen og kom­mer med bud på frem­gangs­må­der til at imø­de­kom­me udfordringen.

Mire­la Ismai­li Redzic har selv været elev med anden etnisk bag­grund end dansk til­ba­ge i 1990'erne på Vej­en Gym­na­si­um og HF, hvor hun i dag arbej­der. I dag ser Mire­la pro­ble­ma­tik­ken gen­nem lærer­nes øjne. I for­bin­del­se med sin Master, har Mire­la lavet forsk­ning på egen sko­le med hen­blik på hvor­dan sko­len og lærer­ne gene­relt kan styr­ke den­ne type ele­ver og til kur­set vil hun uddy­be sine forsk­nings­re­sul­ta­ter og egne erfaringer.

Peter Elle­gaard har i mere end 20 år under­vist i histo­rie, sam­funds­fag og KS. De sid­ste 7 år har han også været pæda­go­gisk fag­lig koor­di­na­tor på Næst­ved Gym­na­si­um og HF, mens han hav­de sine før­ste år som under­vi­ser i Albert­slund (Kongs­holm) og på KVUC.

Det er hans opfat­tel­se, at ved at opbyg­ge et fæl­les fag­ligt sprog, der udfor­drer alle, men som også skal læres for­fra af alle og der­med i høje­re grad sæt­ter alle i sam­me båd, kan mod­vir­ke følel­sen af at stå uden­for og frem­me inklu­sio­nen. På kur­set vil han uddy­be til­gan­gen og give en mas­se kon­kre­te eksemp­ler på begre­ber, øvel­ser og for­løb fra 1.g til stu­den­terek­sa­men, der ind­tæn­ker brug af begre­ber i undervisningen.

Mar­gen Ott har i knap 20 år under­vist i histo­rie og KS. Siden 2008 har han været på Høje-Taa­strup Gym­na­si­um, hvor der i dag er en stor andel af ele­ver af anden her­komst end dansk. Han vil beskri­ve de udfor­drin­ger han har haft med inklu­sion og hvor­dan han arbej­der med alternative
emner og vink­ler på emner for at inklu­de­re alle ele­ver i undervisningen

Marco Tibal­di­ni er ita­li­ensk histo­ri­ker og spe­ci­a­list i histo­ri­e­di­dak­tik. Hans oplæg vil have fokus
på, hvor­dan man i det meste af Euro­pa for­mid­ler natio­na­le ide­er eller anlæg­ger et eurocentrisk
per­spek­tiv i histo­ri­e­un­der­vis­nin­gen. Men i en peri­o­de med intens migra­tion kan den­ne tilgang
være pro­ble­ma­tisk, da en vok­sen­de pro­cent­del af de stu­de­ren­de har migrationsbaggrund.
Migrantbørn ser gene­relt ikke deres oprin­del­ses­kul­tur repræ­sen­te­ret i histo­ri­ebø­ger­ne og kan have
svært ved at for­me deres iden­ti­tet og deres rol­le i sam­fun­det, også for­di de ikke føler sig som en del af den loka­le historie.

Som histo­ri­e­læ­re­re kan vi hjæl­pe dem med at hele det­te brud, i det mind­ste del­vist, ved at
præ­sen­te­re dem for, hvor­dan migra­tion altid har været en del af men­ne­skets histo­rie, og hvordan
man­ge berøm­te men­ne­sker fak­tisk var migran­ter, der for­må­e­de at opfin­de nye ting net­op på grund af det fak­tum, at de kun­ne tage det bed­ste fra oprin­del­ses­kul­tu­ren og deres destinationskultur.

(Det­te oplæg vil være på engelsk)

 

Kur­set bli­ver afholdt den 13. janu­ar 2025 på Vej­en Gym­na­si­um og HF og den 14. janu­ar på Høje-
Taa­strup Gymnasium.

Til­mel­ding:
13. janu­ar (Vej­en) mirela@historielaerer.dk
14. janu­ar (Høje-Taa­strup) mar­gen@historielaerer.dk

Del­ta­ge­re skal ved til­mel­ding oply­se: navn, sko­le og sko­lens EAN-num­mer (hvis det er en
pri­vatsko­le, som ikke har EAN-num­mer, så CVR-nummer).

 

Del­ta­ger­pris: 1350 kr.

 

Pro­gram (hhv. på Vej­en Gym­na­si­um d. 13. janu­ar og på Høje-Taa­strup Gym­na­si­um d. 14. januar)

Kl.09.30–10.00 Kaf­fe og bøller
Kl.10.00–10.05 Pro­ble­ma­tik­ken: Vel­komst Mar­gen og/eller Mirela/alle
Kl.10.05–10.50 Forsk­ning på Vej­en Gym­na­si­um og HF samt egne erfa­rin­ger – Mire­la Redzic
Kl.10.50–11.00 Pause
Kl.11.00–12.00 Ita­li­en­ske eksem­pel på arbej­de med inklu­sion af ele­ver med anden etnisk bag­grund i
histo­rie under­vis­ning – Marco Tibal­di­ni, Genova University
Kl.12.00–13.00 Frokost
Kl.13.00–13.15 Hvor­dan er det at være en elev med en anden etnisk bag­grund i den dan­ske sko­le og hvad
der skal til for at enga­ge­re dem i histo­ri­e­un­der­vis­ning – ele­ver fra sko­len hvor vi er på
Kl.13.50–14.30 Kon­kret histo­ri­e­un­der­vis­nings til­tag – Peter Ellegaard
Kl.14.30–14.45 Spar­ring mel­lem de del­ta­gen­de lære­re om deres egen vir­ke­lig­hed i undervisning
Kl.14.45–15.30 Opsam­ling og egne eksemp­ler fra histo­ri­e­un­der­vis­ning – Mar­gen Ott
Kl.15.30–15.40 Opsam­ling – Mar­gen og/eller Mirela/alle

 

Eventkategorier: