Der er en stigende tendens til at vores elever oplever, at de ikke er en del af den historie vi
underviser dem i. Dette gælder ikke kun elever med indvandrerbaggrund, men også blandt elever
der ikke har det nemt med skolesystemet. Disse elever ønsker ikke at være anderledes, men de har svært ved at blive en del af fællesskabet netop fordi de er anderledes. I deres identitetsdannelse ønsker de at høre til. Derfor vil de ikke have særbehandling eller deltage i noget, der fremhæver deres anderledeshed. For ikke at skille sig ud, forholder de sig ofte passivt, og derfor er problemet ikke tydeligt for underviserne.
Dette kursus vil have fokus på og lægge op til debat om, hvordan vi forener inklusion af sådanne elever med vores formål og læreplaner.
Til kurset vil der være oplæg fra undervisere i gymnasieskolen, der både afdækker problemstillingen og kommer med bud på fremgangsmåder til at imødekomme udfordringen.
Mirela Ismaili Redzic har selv været elev med anden etnisk baggrund end dansk tilbage i 1990’erne på Vejen Gymnasium og HF, hvor hun i dag arbejder. I dag ser Mirela problematikken gennem lærernes øjne. I forbindelse med sin Master, har Mirela lavet forskning på egen skole med henblik på hvordan skolen og lærerne generelt kan styrke denne type elever og til kurset vil hun uddybe sine forskningsresultater og egne erfaringer.
Peter Ellegaard har i mere end 20 år undervist i historie, samfundsfag og KS. De sidste 7 år har han også været pædagogisk faglig koordinator på Næstved Gymnasium og HF, mens han havde sine første år som underviser i Albertslund (Kongsholm) og på KVUC.
Det er hans opfattelse, at ved at opbygge et fælles fagligt sprog, der udfordrer alle, men som også skal læres forfra af alle og dermed i højere grad sætter alle i samme båd, kan modvirke følelsen af at stå udenfor og fremme inklusionen. På kurset vil han uddybe tilgangen og give en masse konkrete eksempler på begreber, øvelser og forløb fra 1.g til studentereksamen, der indtænker brug af begreber i undervisningen.
Margen Ott har i knap 20 år undervist i historie og KS. Siden 2008 har han været på Høje-Taastrup Gymnasium, hvor der i dag er en stor andel af elever af anden herkomst end dansk. Han vil beskrive de udfordringer han har haft med inklusion og hvordan han arbejder med alternative emner og vinkler på emner for at inkludere alle elever i undervisningen
Marco Tibaldini er italiensk historiker og specialist i historiedidaktik. Hans oplæg vil have fokus på, hvordan man i det meste af Europa formidler nationale ideer eller anlægger et eurocentrisk perspektiv i historieundervisningen. Men i en periode med intens migration kan denne tilgang være problematisk, da en voksende procentdel af de studerende har migrationsbaggrund. Migrantbørn ser generelt ikke deres oprindelseskultur repræsenteret i historiebøgerne og kan have svært ved at forme deres identitet og deres rolle i samfundet, også fordi de ikke føler sig som en del af den lokale historie.
Som historielærere kan vi hjælpe dem med at hele dette brud, i det mindste delvist, ved at præsentere dem for, hvordan migration altid har været en del af menneskets historie, og hvordan mange berømte mennesker faktisk var migranter, der formåede at opfinde nye ting netop på grund af det faktum, at de kunne tage det bedste fra oprindelseskulturen og deres destinationskultur.
(Dette oplæg vil være på engelsk)
Kurset bliver afholdt den 13. januar 2025 på Vejen Gymnasium og HF og den 14. januar på Høje-
Taastrup Gymnasium.
Tilmelding:
13. januar (Vejen) mirela@historielaerer.dk
14. januar (Høje-Taastrup) margen@historielaerer.dk
Deltagere skal ved tilmelding oplyse: navn, skole og skolens EAN-nummer (hvis det er en
privatskole, som ikke har EAN-nummer, så CVR-nummer).
Deltagerpris: 1350 kr.
Program (hhv. på Vejen Gymnasium d. 13. januar og på Høje-Taastrup Gymnasium d. 14. januar)
Kl.09.30–10.00 Kaffe og bøller
Kl.10.00–10.05 Problematikken: Velkomst Margen og/eller Mirela/alle
Kl.10.05–10.50 Forskning på Vejen Gymnasium og HF samt egne erfaringer – Mirela Redzic
Kl.10.50–11.00 Pause
Kl.11.00–12.00 Italienske eksempel på arbejde med inklusion af elever med anden etnisk baggrund i
historie undervisning – Marco Tibaldini, Genova University
Kl.12.00–13.00 Frokost
Kl.13.00–13.15 Hvordan er det at være en elev med en anden etnisk baggrund i den danske skole og hvad
der skal til for at engagere dem i historieundervisning – elever fra skolen hvor vi er på
Kl.13.50–14.30 Konkret historieundervisnings tiltag – Peter Ellegaard
Kl.14.30–14.45 Sparring mellem de deltagende lærere om deres egen virkelighed i undervisning
Kl.14.45–15.30 Opsamling og egne eksempler fra historieundervisning – Margen Ott
Kl.15.30–15.40 Opsamling – Margen og/eller Mirela/alle