Hvordan Danmark gik fra klansamfund til en begyndende stat med central styring og en plads ved skakbrættet i europæisk storpolitik, hvad har det med computerspillet Assassin’s Creed Valhalla at gøre, og hvorfor spiller man netop dette spil på museet Kongerne Jelling? Disse spørgsmål bliver kyndigt besvaret af Adam Bak, Cand.mag. i forhistorisk arkæologi og moderne kultur og kulturformidling og Museumsinspektør ved Kongernes Jelling. Lydklip anvendt fra spillet Assassin’s Creed Valhalla udgivet af Ubisoft 2020
Krigen mellem Athen og Sparta, seksualitet og køn samt politiske rænkespil i antikken diskuteres med udgangspunkt i computerspillet Assassin’s Creed Odyssey. Historienørd har i denne omgang besøg af cand.mag. i dansk og oldtidskundskab Katrine Ohlendorff, der med stoisk ro og athenes visdom fører os tilbage til det gamle Grækenland.
Magt, mord, konspirationer, en larger than life kærlighedsaffære mellem Kleopatra og Cæsar, og østen møder vesten. Ægypten i ca. 50 fvt. havde det hele. Vært Henning Romme Lund taler med Mikkel Lodahl, institutleder og lektor ved Dania Games og idehistoriker, om Ægypten der også er rammen for Computerspillet Assassins Creed Origins Emnerne er:Ægypten som land og nilens betydning.Ægypen som civilisation mellem arabiske, vestlige og afrikanske kulturer.Den politiske situation i Ægypten og Rom.Origins som virtuelt museum.
Podcastbeskrivelse: Vikinger i det 20. og 21. århundrede./ Verden er vild med vikinger. Vi finder vikinger blandt legoklodser, i reklamer for kødpålæg, i nazismen, i filmatiseringer af MARVELs storslåede univers, ligesom den populære tv-serie ‘Vikings’ har de hårdføre nordboere som omdrejningspunktet for brutale og spændingsmættede fortællinger. Mange forbinder vikinger med frådende overfaldsmænd, men hvor stammer vores forestillinger om vikinger og vikingetiden egentlig fra? Og i hvilken grad er billedet af den hærgende voldsmand overhovedet dækkende? Lars Nielsen præsenterer med afsæt i vikingetiden en stribe farverige moderne tolkninger af vores vikingeforfædre og giver et bud på, hvorfor vikingetiden har så bred […]
Podcastbeskrivelse: Vikinger frem til 1900 tallet.Verden er vild med vikinger. Vi finder vikinger blandt legoklodser, i reklamer for kødpålæg, i nazismen, i filmatiseringer af MARVELs storslåede univers, ligesom den populære tv-serie ‘Vikings’ har de hårdføre nordboere som omdrejningspunktet for brutale og spændingsmættede fortællinger. Mange forbinder vikinger med frådende overfaldsmænd, men hvor stammer vores forestillinger om vikinger og vikingetiden egentlig fra? Og i hvilken grad er billedet af den hærgende voldsmand overhovedet dækkende? Lars Nielsen præsenterer med afsæt i vikingetiden en stribe farverige moderne tolkninger af vores vikingeforfædre og giver et bud på, hvorfor vikingetiden har så bred en attraktion.Ved lektor […]
Forstå hvorfor der er en afroamerikaner i fransk uniform på forsiden af 1. verdenskrigscomputerspillet Battlefield 1. Denne “Historienørd” podcast handler om amerikanske sorte soldaters heroiske indsats under 1. verdenskrig, som den fremtræder I computerspillet Battlefield 1 og i virkeligheden. Historienørd fortæller om den legendariske afroamerikanske enhed Harlem Hellfighters, der er blevet udødeliggjort i computerspil, tegneserier og flere bøger. Historienørd podcasten kan nu findes på iTunes til alle dem med Apple: https://itunes.apple.com/us/podcast/historien%C3%B8rd/id1294980771?mt=2 Spreaker https://www.spreaker.com/show/historienord eller din foretrukne podcastafspiller. For at følge alle podcast fra historielærerforeningen (inklusiv Historienørd) meld dig til følgende feed: https://historielaerer.dk/feed/podcast/ Finder du Historienørd interessant eller underholdende, så er du hermed opfordret til at […]
En samtale om Naziarkitekten Speer, dødslægen Mengele og tysk nazistisk propaganda i de nyeste Wolfenstein spil “The New Order”(2014) og ”The New Colossus” (2017). I denne omgang Historienørd snakker Henning Romme Lund med bagmanden til hjemmesiden Historiegaming.dk om de nyeste spil i Wolfensteinserien, ”The New Order” (2014) og ”The New Colossus” (2017), der er udviklet af svenske MachineGames. The New Order og The New Colossus foregår i et kontrafaktisk univers, hvor nazisterne vandt 2. Verdenskrig. Det lykkedes nazisterne at udvikle den første atombombe, som de smed ned over forskellige byer. Derefter overgiver de allierede sig, nazisterne vinder krigen og overtager verdensherredømmet, […]
Podcast om Nazismen i populærkulturen med fokus på computerspillet Wolfenstein. (Del 1 af 2) I dette afsnit af Historienørd snakker Henning Romme Lund (@henning-romme-lund) med skaberen af hjemmesiden Historiegaming.dk Sune Nielsen. (@sunenielsen) Podcasten indledes med en gennemgang af Nazismens fremstilling i populærkulturen fra 1940 helt frem til i dag. Derefter tager vi hul på en historisk gennemgang af de fire første Wolfenstein computerspil. Wolfenstein er computerspil, hvor man spiller en ”all-american hero”, der skal infiltrere og bekæmpe ondskabsfulde nazister. Spillenes handling er fiktiv, men spiludviklerne er stærkt inspireret af virkelige historiske begivenheder, hvor nazister ønskede at finde mytologiske objekter og historiske […]
Vi kender alle sammen zombien, fra både tv-serier, film og computerspil. De levende døde, der som gammeltestamentlige græshopper ødelægger alt på deres vej. Zombien og dens fremstilling, er dog ikke fast. Zombiens væremåde og dens fortællingen om dens opståen afspejler forskellige former for global angst, som har grundlag i forskellige historiske epoker og begivenheder. Zombien er dermed et billede på vores frygt og vores frygt forandrer sig historisk. I denne podcast vil jeg fortælle om zombien, som den er præsenteret i computerspilsserien Resident Evil. Spillene handler om forskellige udbrud af en zombievirus forårsaget af den fiktive T‑virus, som er skabt af den ligeledes fiktive Umbrella Corporation. Computerspillet udkom første gang i 1996, og siden er der udkommet i alt 23 Resident Evil spil til alverdens forskellige platforme — PC, konsoller […]
Spillet Fallout er stærkt inspireret af den frygt og fascination der var for atomkraft der var i 50ernes USA.
Fallout er et Sciencefiction spil men anvender 1950ernes forventninger til fremtiden som Univers.
Jeg har budt historiker Katrine Stegelman på kaffe og samtale om, hvad der påvirkede efterkrigstidens USA syn på fremtiden.
Vi snakker om den kolde krig, civil og militært brug af atomkraft, beredskabsplaner og bunkerbebyggelse i USA men også i Danmark.
Katrine er også kendt fra “Katrine og Maries historiepodcast Find den på itunes https://itunes.apple.com/us/podcast/katrine-maries-historiepodcast/id1195705261?mt=2
eller Podbean https://historiepodcasten.podbean.com/
God fornøjelse
Henning Romme Lund
Lydeffekter anvendt
Lyd fra Fallout 4, Bethesda Games Studio, 2015.
Atombombe: https://freesound.org/people/Taira%20Komori/sounds/215596/
Sirene: https://freesound.org/people/fmagrao/sounds/80761/
Walt Builds a Family Fallout Shelter: https://www.youtube.com/watch?v=OHmGn-oL2uU’
Baggrundssnak: https://freesound.org/people/soundtracvkradio/sounds/345742/