Reformationens billeder: et dobbeltmodul i historie
Der anvendes et dobbeltmodul (2 gange 55 minutter) på at arbejde med billeder under Reformationen, deres betydning, historiske kontekst samt plads i nutidens formidling af Reformationstidens historie.
Formålet er dels at give eleverne en forståelse af den nye trykteknik og de mange flyveblades betydning for udbredelsen af de lutherske budskaber, dels at give et indblik i den nye type af religiøse billeder og den nye kultiske praksis i den fremvoksende evangelisk-lutherske fyrstekirke.
Et videre formål er at øge elevernes færdighed i at analysere og gennemskue propagandabilleder og anden form for historisk billedmateriale. Begreberne ”propaganda”, ”misinformation” og ”visuel kommunikation” drøftes med eleverne.
Endelig er formålet at træne elevernes metodiske færdigheder generelt og repetere tidligere anvendte historiemetodiske begreber og færdigheder.
Dobbeltmodulet starter med en kort introducerende film om Reformationens nye verdensbillede (se nedenfor), der lige kridter banen op. Filmen slutter meget passende med fokus på Lucas Cranach den ældres berømte Wittenberg-altertavle fra 1547.
Klassen har hjemme læst en tekst om den lutherske propagandaindsats i 1500-tallet (se nedenfor), og seks af klassens elever har forberedt et oplæg om de billeder der optræder i materialet, set i den historiske kontekst. Krav til oplægget er formuleret helt enkelt som: 1) Billedanalyse, gennemgang og forklaring — 2) Billedet set i dets historiske sammenhæng. Hvert oplæg må tage 5 minutter. Som støtte for oplægsholdernes og klassens arbejde anvendes klassens metodegrundbog (se nedenfor). Lærer og klassens elever giver en helt kort evaluering efter hvert oplæg.
Herefter går klassen over til at arbejde med internetressourcerne (se nedenfor) i selvvalgte interessegrupper. De får 30 minutter til at sætte sig ind i materialet og udarbejde et oplæg til klassen. Hvert oplæg må tage 5 minutter. Den enkelte opgave til hver gruppe er som følger:
Gruppe 1: Giv en billedanalyse af Hans Holbein den yngres ”Martin Luther som køllesvingende Hercules Germanicus”, sæt billedet ind i den historiske kontekst og diskuter billedets kildeværdi.
Gruppe 2: Giv en analyse af Lucas Cranach den yngres epitaf-alterbillede for kurfyrst Johann Friedrich, kaldet den Højmodige, i Stadtkirche St. Peter und Paul, Weimar, 1555 , med særligt henblik på billedets teologiske indhold. Sæt billedet ind i den større historiske kontekst .
(billedet og forklarende tekst på engelsk findes på www.lucascranach.org – læreren kan evt. levere både billede og dansk kommentar direkte til eleverne).
Gruppe 3: Redegør for udbredelsen af bogtrykkerkunsten i Tyskland i slutningen af 1400- og begyndelsen af 1500-tallet. Diskuter den nye tryktekniks betydning for Reformationens udbredelse i forhold til andre medvirkende faktorer.
Gruppe 4: Gennemgå uddraget af Poul Helgesens Skibbykrønike om billedstormen i København i 1530 og diskuter tekstens kildeværdi i forhold til vores overordnede emne i dag.
Gruppe 5: Hvad betød Reformationen for gudstjenesten og anvendelsen af billeder i danske kirker? Diskuter, hvordan myten om at kalkmalerierne blev overkalket efter Reformationen er opstået.
Under gruppearbejdet konsulterer læreren grupperne. Hver fremlæggelse ledsages af en kort evaluering. Grupperne deler deres arbejdsnoter med hele klassen.
Dobbeltmodulet rundes af med en fælles sammenfatning af dagens arbejde, hvor de vigtigste pointer og konklusioner understreges.
Materiale anvendt i undervisningen:
Læst hjemme:
Kjeldgaard-Pedersen, Steffen: “Protestanter og katolikker – Træk af den religiøse propaganda I det 16. århundrede”, i: Kristof K. Kristiansen & Jens R. Rasmussen (red): Fjendebilleder og fremmedhad, 1988, s. 75–88.
(Udgangspunkt for de 6 indledende elevoplæg).
Anvendt i dobbeltmodulet:
Under temaet ”Reformationen” på danmarkshistorien.dk findes et væld af relevant materiale, hvoraf følgende er udvalgt:
- Film: Martin Luther og Reformationens nye verdensbillede
- Artikel: Bogtrykkets betydning for Reformationens indførelse ca. 1450–1536
- Artikel: Helgendyrkelse
- Artikel: Myte: blev de danske kirkers kalkmalerier overkalket efter Reformationen i 1536?
- Kilde: Uddrag af Poul Helgesens Skibbykrønike om stormen på Vor Frue Kirke i København i 1530
- Kilde: Martin Luther som køllesvingende Hercules Germanicus af Hans Holbein den Yngre
www.lucascranach.org (Cranach Digital Archive) – Lucas Cranach den ældres samlede produktion med udførlige beskrivelser (på tysk og engelsk) af det enkelte billede – gode søgefunktioner, både på billedtitel og emne.
Henrik Bonne Larsen & Thorkil Smitt: Introduktion til historie, 2013, især s. 32 (Billeder som kilder).
Der kunne i den enorme mængde at spændende træsnit fra 1520erne og 1530erne være fundet meget mere spændende og ‘talende’ billeder. Jeg kan henvise til “Illustrierte Geschichte der deutschen frühbürgerlichen Revolution” fra 1974, som rummer et væld af spændende illustrationer. Eleverne kunne nemt have fået både mere ‘talende’ og mere inspirerende materiale. Flere henvisninger gives gerne.
Hej Terkel — tak for din kommentar. Som medlem er du velkommen til at skrive en artikel/ kommenteret bibliografi : Log ind og klik ’tilføj’ => ‘indlæg’ i den øverste sorte bjælke. Skriv dit indlæg. Når du er færdig, klik på ‘send til gennemlæsning’. Så publicerer jeg det.