Historielærerforeningen | Kontakt/medlemskab

Res­sour­ce­rum — Den tran­sat­lan­ti­ske slavehandel

Intro­duk­tion

Den tran­sat­lan­ti­ske sla­ve­han­del har ind­til de sene­re år ikke ind­ta­get nogen stør­re plads i gym­na­siets under­vis­nings­bø­ger. Det er ufor­stå­e­ligt men kan måske for­kla­res med dår­lig samvit­tig­hed over hvad der fore­gik. Resul­ta­ter­ne er imid­ler­tid ikke til at se bort fra: det øko­no­mi­ske grund­lag for den flo­ris­san­te peri­o­de omkring slut­nin­gen af 1700-tal­let var til dels skabt af de for­mu­er, der hjem­før­tes fra tre­kants­han­de­len, og en tur rundt i Køben­havn og Nord­s­jæl­land lader ingen i tvivl om, at der var tale om sto­re fortje­ne­ster. Den anden side af medalj­en var natur­lig­vis de enor­me men­ne­ske­li­ge omkost­nin­ger som sla­ver­ne betal­te. “Efter­slæ­bet” kan vi se end­nu i dag i form af nuti­dens sla­ve­ri som traf­fi­ck­ing, gælds­sla­ve­ri, børn der lever i sla­ve­ri mv. Der er såle­des også meget gode mulig­he­der for per­spek­ti­ve­ring i det­te tema. Tema­et aktu­a­li­se­res også af 200-året for ophæ­vel­sen af den engel­ske han­del med sla­ver i Afri­ka samt 50-året for Gha­nas selv­stæn­dig­hed i 2007. Tema­et knyt­ter sig til dels til Galat­hea 3 Eks­pe­di­tio­nen, der anløb St. Tho­mas i marts 2007. Her arbej­de­de Bern­hard Bier­lich med den loka­le natur­me­di­cin og sam­men­hæn­gen mel­lem Afri­ka og Vestindien.

Tak: En meget stor tak til Jeff Klintø for ind­sam­ling og digi­ta­li­se­ring af tekst­ma­te­ri­a­let der ind­går i temaet.

Beskri­vel­se af materialet

Tema­et er byg­get op som for­slag til under­vis­nings- og yder­li­ge­re lit­te­ra­tur samt kil­der til 10 nedslag inden­for tema­et. De enkel­te nedslag kan dog også læses hver for sig eller del­vist. I for­hold til stu­di­e­ret­nings­pro­jek­tet er der også en lit­te­ra­tur­li­ste, som er ind­delt med lit­te­ra­tur­for­slag til de enkel­te punk­ter – lit­te­ra­tur­li­sten vil også med for­del kun­ne bru­ges af den lærer, der fore­træk­ker at under­vi­se klas­sen i en helt almin­de­lig og tra­di­tio­nel klas­se­gen­nem­gang under brug af det tekst­ma­te­ri­a­le, der i øvrigt stil­les til rådig­hed under de enkel­te
punk­ter i høj­re spal­te af siden.

Den gen­nem­gå­en­de linie i tema­et er for­bin­del­ser­ne over Atlan­ter­ha­vet mel­lem Afri­ka og Cari­bi­en med det tran­sat­lan­ti­ske sla­ve­ri som omdrej­nings­punkt men i sær­de­les­hed den natur­me­di­cin, som fin­des både i Afri­ka og i det tid­li­ge­re Dansk Vestin­di­en både den­gang og i dag. Der ska­bes her­i­gen­nem en linie på tværs over Atlan­ten med lægen Paul Isert som bin­de­led og det­te skul­le ger­ne resul­te­re i en øget for­stå­el­se på elevsi­den for sam­men­hæn­gen kon­ti­nen­ter­ne imel­lem og en øget for­stå­el­se for den Tran­sat­lan­ti­ske Sla­ve­han­del (: TST – The Tran­sat­lan­tic Sla­ve Trade).

Hvert enkelt punkt ind­le­des med en intro­duk­tion til punk­tet der i før­ste ræk­ke er hen­vendt til lære­ren og som sam­ti­dig fore­slår hen­vis­nin­ger til de mest almin­de­li­ge og til­gæn­ge­li­ge under­vis­nings­bø­ger. Her­til er der ud for hvert punkt fore­slå­et tekst­ma­te­ri­a­le af for­skel­lig karak­ter – både frem­stil­lin­ger og ori­gi­nalt kil­de­ma­te­ri­a­le. Kil­de­ma­te­ri­a­let er ikke umid­del­bart til­gæn­ge­ligt fra bibli­o­te­ker m.v.
Der­for lig­ger det her som klik­ba­re filer, hvor pdf-for­ma­tet er valgt af bru­ger­hen­syn, da nog­le af filer­ne ellers vil­le være meget sto­re og tage lang tid at down­lo­a­de. I tek­ster­ne er det oprin­de­li­ge sprog bibe­holdt – det­te kan bety­de at ele­ver­ne skal have nogen hjælp til at læse og for­stå spro­get i tek­ster­ne (en del af mate­ri­a­let stam­mer fra slut­nin­gen af 1700-tal­let). Der er ind­ar­bej­det pro­g­res­sion i de fore­slå­e­de 10 nedslag såle­des, at tema­et bevæ­ger sig frem kro­no­lo­gisk og geo­gra­fisk fra Afri­ka til Vestin­di­en for til sidst at se på effek­ten af TST i Dan­mark –
i sær­de­les­hed i Køben­havn, hvor der er for­slag til at for­la­de sko­len for at gå ud i byen og opsø­ge hvad der nu er til­ba­ge af den ekstremt ind­brin­gen­de han­del over Atlanten.

Kre­di­te­ring
Mate­ri­a­let er oprin­de­ligt lagt på EMU.dk af Peder Wiben

1 — Tre­kants­han­del­sen og handelsselskaberne

Den Tran­sat­lan­ti­ske Sla­ve­han­del har tra­di­tio­nelt ikke fyldt meget i de under­vis­nings­bø­ger, der hidtil er udkom­met. I de gene­rel­le histo­ri­ebø­ger dre­jer det sig blot om en begræn­set omta­le, hvil­ket også frem­går af litteraturforslag.

transport over Atlanten

© hitchcock.itc.virginia.edu/Slavery/Kort over trans­por­ten over Atlanten.

Det dan­ske sko­le­net­værk der i regi af UNESCO’s Asso­ci­a­ted Schools Pro­ject siden 2001 har arbej­det med at fin­de og udvik­le mate­ri­a­ler til under­vis­nin­gen i Den Tran­sat­lan­ti­ske Sla­ve­han­del (: TST) i sam­ar­bej­de med sam­ar­bejds­part­ne­re i Gha­na og Vir­gin Islands, dan­ske for­ske­re på Uni­ver­si­te­ter­ne, Rigs­ar­ki­vet og man­ge andre har i høj grad bidra­get til at ret­te opmærk­som­he­den mod den­ne del af dansk kolo­ni­hi­sto­rie. Net­vær­ket stil­ler alt deres udvik­le­de mate­ri­a­le til rådig­hed på dets hjem­mesi­de (se link over­for). Der er tale om mate­ri­a­ler til de fle­ste fag i både fol­ke­sko­le og gym­na­si­er.
Der er såle­des i de sene­re år kom­met en del lit­te­ra­tur til under­vis­nin­gen om emnet – accen­tu­e­ret først af 150-året for sla­ve­ri­ets ophør i Dan­mark i 1998 og sene­st af 200-året i 2007 for ophæ­vel­sen af sla­ve­han­de­len i den engel­ske del af Afri­ka sam­men med 50-året for Gha­nas selv­stæn­dig­hed, lige­le­des i 2007. Det for­ven­tes også at 100 året i 2017 for sal­get af Dansk Vestin­di­en (nuvæ­ren­de Vir­gin Islands) til USA vil bli­ve mar­ke­ret. Eksem­pel­vis er Rigs­ar­ki­vet for tiden i gang med at digi­ta­li­se­re Det Vestin­di­ske Arkiv, der inde­hol­der et stort og i hoved­sa­gen fuld­stæn­digt arkiv.

Kil­de 1 — Römer om merkantilismen
Kil­de 2 — Paul Iserts 1. brev
Kil­de 3 — Oktroj 1671
Kil­de 4 — Iserts bio­gra­fi 1917
2 — Det kul­tu­relt-kolo­ni­a­le møde

Det­te tema under­stre­ger betyd­nin­gen af afri­kansk kul­tur, når vi stu­de­rer hea­ling og syg­doms­be­hand­ling på Vir­gin Islands. I den­ne for­bin­del­se læg­ges der vægt på den meget spæn­den­de og højst rele­van­te direk­te kor­re­la­tion mel­lem Afri­ka og Vestin­di­en. På den måde sæt­tes der fokus på sla­ver­nes eget per­spek­tiv, som er en afro-cari­bi­sk syns­vin­kel og et per­spek­tiv, som man­ge af de gængse skrev­ne dan­ske kil­der desvær­re ofte ignorerer.

Afrikansk landsby

© hitchcock.itc.virginia.edu/Slavery/Møde i afri­kansk lands­by.

Når vi ser på spørgs­må­let om hea­ling og sla­ve­hand­len, er det først og frem­met vig­tigt, at for­hol­de sig til det­te afro-cari­bi­ske syns­punkt og ikke ude­luk­ken­de at foku­se­re på kolo­ni­hi­sto­ri­en og mødet med andre kul­tu­rer i for­bin­del­se med sla­ve­hand­len ud fra vores dan­ske og euro­pæ­i­ske per­spek­tiv. Ved at lade sla­ver­ne og deres afri­kan­ske kul­tu­rer og bag­grund — og ikke-vest­li­ge kul­tu­rer i det hele taget — frem­stå som afgø­ren­de i sam­spil­let mel­lem Europa/Danmark og Afri­ka peger det­te for­løb på en nyska­ben­de, sti­mu­le­ren­de og kri­tisk til­gang. Europas/Danmarks møde med Afri­ka lærer os nem­lig betyd­nin­gen af at værds­æt­te andre kul­tu­rer og det ander­le­des for at for­stå det­te højst ube­ha­ge­li­ge kapi­tel i vores histo­rie (: den dan­ske sla­ve­han­del) men for i det hele taget at for­hol­de os til vores fort­lø­ben­de møder med frem­me­de kul­tu­rer og men­ne­sker. Dis­se er nem­lig ikke ´kaste­bol­de i vores spil’, men har deres egne menin­ger og hand­le­må­der og er (rig­ti­ge) men­ne­sker, lige­som du og jeg.

For at afdæk­ke sla­ver­nes under­vur­de­re­de per­spek­tiv (jvnf. tema­er 7–9) og skri­ve histo­ri­en om mødet mel­lem Euro­pa og Afri­ka og syg­doms­be­hand­ling (hea­ling) ud fra deres syns­vin­kel, anven­der det­te for­løb histo­ri­ens, men også antro­po­lo­gi­ens nuti­di­ge meto­der, idet vi både hen­vi­ser til og gør brug af kil­der fra det 18. og 19. århund­re­de samt helt nuti­digt mate­ri­a­le i form af inter­views (i marts 2007 i for­bin­del­se med Galat­hea 3) med vestin­di­ske “weed women”: direk­te efter­kom­me­re af sla­ver med en stor over­le­ve­ret viden om hel­bre­del­se med plan­ter. Ved deres mel­lem­komst er vi i stand til at fuld­fø­re cirk­len, idet vi med dem kan tage til­ba­ge til sla­ve­ti­den (det 17.–19. århund­re­de) og også fore­ta­ge rej­sen til­ba­ge til Afri­ka, det kon­ti­nent, som de vestin­di­ske sla­ver kom fra.

For ikke at gen­ta­ge, men sna­re­re at fuld­stæn­dig­gø­re og styr­ke betyd­nin­gen af igang­væ­ren­de forsk­ning ved­rø­ren­de Dansk Vestin­di­en, som pri­mært under­sø­ger for­hol­det til sla­ver­ne ud fra de vest­li­ge og dan­ske kirur­gers og den vest­li­ge kolo­ni­a­le magts syns­punkt, under­stre­ger det­te for­løb det mod­sat­te per­spek­tiv. Her­med ser vi nem­lig på for­hol­det mel­lem sla­ver­ne og dan­sker­ne ud fra de afro-cari­bi­ske sla­vers syns­punkt. Det­te for­løb ønsker at under­sø­ge den betyd­nings­gi­ven­de og spæn­den­de ‘afri­kan­ske fak­tor’ og dens/slavernes inter­ak­tion med den domi­ne­ren­de dan­ske og vest­li­ge medi­cin­ske til­gang. Den­ne fak­tor er hidtil for­ble­vet næsten ikke under­søgt, men gøres af det­te Galat­hea 3 Pro­jekt til gen­stand for en grun­dig under­sø­gel­se. Bier­lich kom­bi­ne­rer sin antro­po­lo­gi­ske og histo­ri­ske eks­per­ti­se og er såle­des i stand til at bidra­ge med viden og en for­stå­el­se af det­te kul­tu­rel­le og kolo­ni­a­le møde, hvor sla­ver­nes hel­bre­del­ses­for­mer hidtil er for­ble­vet ube­skre­vet. Men det­te for­løb viser, at der er tvin­gen­de bevi­ser, der byder os at ven­de op og ned på gængse for­kla­rin­ger og revi­de­re vores ‘tra­di­tio­nel­le’ histo­ri­e­op­fat­tel­se for­di den igno­rer den ‘afri­kan­ske fak­tor’. For­lø­bet ønsker, at ele­ver­ne via en kri­tisk måde at tæn­ke på (og ud fra kil­der, som under­støt­ter deres tæn­ke­må­de) und­går et etno­cen­trisk dansk/europæisk per­spek­tiv. De opfor­dres tvær­ti­mod til en mul­ti­kul­tu­rel for­stå­el­se. I det ‘kul­tu­rel­le og kolo­ni­a­le møde’ foku­se­rer vi der­for først og frem­mest på det afri­kan­ske og det afro-cari­bi­ske per­spek­tiv og den mar­kan­te ind­fly­del­se af afri­kan­ske træk på (hea­ling) syg­doms­be­hand­ling i områ­det på de dan­ske øer i Vestin­di­en. Her­med træ­der det tra­di­tio­nel­le fokus på hvor­dan dansk kolo­ni­al histo­rie udfol­de­de sig ud fra et dansk syns­punkt i bag­grun­den.

Når der i det­te for­løb foku­se­res på sla­ver­ne og deres kul­tu­rer, er det for at under­stre­ge, at det ‘afri­kan­ske’, det ‘ander­le­des’, må have en fuldt lige­vær­dig plads i vores frem­stil­ling af det ene eller andet aspekt af den kolo­ni­a­le histo­rie, som altid, hvad enten den udspil­ler sig i det Indi­ske Oce­an (tro­pe­ko­lo­ni­er­ne Tranque­bar og Nico­ba­rer­ne), i Vestafri­ka (Guld­ky­sten) eller Dansk Vestin­di­en — eller i vores tid­li­ge­re ‘kol­de’ kolo­ni­er i Grøn­land og på Færø­er­ne — vil være et møde mel­lem en vest­lig og en ikke-vest­lig kul­tur. Det­te fokus er spæn­den­de og nyt og vil være af stor inter­es­se for man­ge ele­ver i gym­na­si­et for hvem det­te for­løb vil være en vig­tig gui­de til kolo­ni­hi­sto­ri­en og det ‘kul­tu­rel­le møde’. For­lø­bet karak­te­ri­se­res ved af at kob­le histo­rie og antro­po­lo­gi sam­men på en ny og kri­tisk måde ved­rø­ren­de et ofte over­set spørgs­mål, når man ser på Dan­marks kolo­ni­hi­sto­rie: dan­sker­ne og deres sla­ver på de vestin­di­ske øer. Pro­jek­tet står også helt cen­tralt og lig­ger fint i for­læn­gel­se af Natio­nal­mu­se­ets nye sats­ning på forsk­ning i de ‘var­me’ kolo­ni­er og inklu­de­rer blandt andet ‘Tranque­bar Ini­ti­a­ti­vet’ og Ben­te Wol­f­fs og Inger Schel­lerups forsk­nings­ak­ti­vi­te­ter, som også omta­les på Galat­hea 3s hjemmeside.

Kil­de 1 — Thaarup om Guinea
Kil­de 2 — Isert om det kul­tu­rel­le møde
Kil­de 3 — Isert om blan­de­de ægteskaber
3 — Den dan­ske sla­ve­han­del og dens læger

Det var gene­relt et behov for pen­ge til at fær­dig­gø­re uddan­nel­sen som læge eller til at etab­le­re sig efter sel­ve uddan­nel­sen, som der­for for­an­le­di­ge­de nog­le læger til at søge en stil­ling på et sla­ve­skib. Vi ved, at der fun­ge­re­de alt i alt 31 læger på de for­skel­li­ge sejlad­ser i peri­o­den 1712–1776.

opkøb af slaver

© hitchcock.itc.virginia.edu/Slavery/Køb af slaver.

Mens de engel­ske lægejour­na­ler er gan­ske kor­te og ofte kun består af et par sider, er lægejour­na­ler­ne (ofte på tysk), som er beva­ret fra de dan­ske sla­ve­ski­be fra peri­o­den 1766–1776, over­or­dent­lig detal­je­re­de og såle­des gan­ske usæd­van­li­ge. De til­la­der os et ene­stå­en­de ind­blik i syg­domsom­fang, diag­no­sti­ce­ring og behand­ling af sla­ver og besætningsmedlemmer.

Syg­dom­me og Behand­ling
6 lægejour­na­ler er beva­ret fra peri­o­den 1766–76. I den­ne peri­o­de fore­stod Gui­nei­sk Kom­pag­ni (GK) tre­kants­hand­len. 4.000–4.800 sla­ver blev eks­por­te­ret i den­ne peri­o­de og 16–21 tog­ter fandt sted.
Lægen Hen­rik Degen arbej­de­de på ski­bet Chri­sti­ans­borg i 1768–70, medens Claus Joa­chim Dide­ri­ch­sen fun­ge­re­de som læge på sam­me skib i 1771–72.  Johan Joa­chim Det­t­mer tjen­te under ski­bet Adas anden rej­se i 1771–72 og Hein­rich Con­rad Wre­de arbej­de­de på Eleo­nora i 1772–74. Alt i alt beskrev dis­se læger 5.200 kon­sul­ta­tio­ner. Ud fra 2.190 af dis­se, døde 125 sla­ver samt 13 besæt­nings­med­lem­mer, inklu­si­ve en kap­ta­jn. Diag­no­ser­ne i lægejour­na­ler­ne spæn­der fra respira­to­ri­ske syg­dom­me, for­skel­li­ge for­mer for feber, skør­bug, svul­ster og inter­ne syg­dom­me, såsom diar­ré og dysen­te­ri.

Lægen Hein­rich Con­rad Wre­de, som arbej­de­de på Eleo­nora beskri­ver i sin jour­nal, hvor­dan han eks­pe­ri­men­te­re­de med for­skel­li­ge medi­ka­men­ter for at nå posi­ti­ve behand­lings­re­sul­ta­ter; den­ne form for eks­pe­ri­men­te­ring fore­går også inden for den moder­ne bio­me­di­cin. Under læs­nin­gen af hans jour­nal kan man tyde­ligt se, hvor­dan Wre­de behand­ler hvert symp­tom eller symp­tom­grup­pe med respek­ti­ve medi­ka­men­ter, inklu­si­ve kam­fer­drå­ber, kinabark/pulver (mod feber), rab­ar­ber, pul­ver mod brysts­mer­ter, bræk­mid­ler, laxa­ti­ver, etc. (alt sam­men stan­dard­me­di­ka­men­ter på den­ne tid). Såle­des bemær­ke­de Wre­de, at han behand­le­de en dren­ge­sla­ve for asci­tis (vand i maven) med godt resul­tat, og at dren­gen ved ankom­sten til St. Croix den 5. maj 1774 blev solgt, ’… ich ließ ihn obi­ge Mit­tel fort gebrau­chen, und kam im Lan­de und wur­de ver­k­auft’ [Wre­des under­stregt­ning: verkauft=solgt]. Vi fin­der også gang på gang diag­no­seskift i for­bin­del­se med symp­tom­bil­le­der, der ændre­de sig. Såle­des stil­le­de Wre­de den 10. juni 1774 diag­no­sen ver­dor­be­ner Magen, men ændre­de den­ne sene­re hen (den 27. juni) til febris put­ri­da (”ved­va­ren­de feber”) (patien­ten, et besæt­nings­med­lem, kom sig iføl­ge notat af 23. juli 1774).

En gam­mel mands­sla­ve, som dog sene­re kom sig, blev af Wre­de diag­no­sti­ce­ret med Dÿs­sen­te­ria alb: (tynd affø­ring uden blod) den 16. janu­ar 1774, tre dage inde i skibs­rej­sen til St. Tho­mas. Han beskri­ver ind­gå­en­de behand­lin­gen: ”Først brug­te jeg affø­rings­mid­ler i små dose­rin­ger, der­ef­ter behand­le­de jeg de kro­p­s­li­ge smer­ter med for­skel­li­ge medi­ka­men­ter samt lau­da­num og kina-pul­ver (mod feber)”.

Der­i­mod døde mands­sla­ven, som lægen Johan Joa­chim Det­t­mer behand­le­de, af dysen­te­ri med blo­dig affø­ring (en hyp­pig dødsår­sag) den 15. juni 1772. Han var først ble­vet diag­no­sti­ce­ret den 28. juni. Man ser tyde­ligt, hvor­dan lægen i de føl­gen­de 16 kon­sul­ta­tio­ner eks­pe­ri­men­te­rer (ver­su­chen er en meget almin­de­lig term i lægejour­na­ler­ne) med for­skel­li­ge behand­lin­ger, bl.a. en mik­s­tur af rab­ar­ber og kina-pul­ver (for at bekæm­pe febe­ren) ind­til den syge afvi­ste al medi­cin den 12. juni.

For at kun­ne for­stå lægejour­na­ler­ne og behand­lings­for­mer­ne, må man gøre sig det klart, at læger­ne ope­re­re­de med en begrebs­ram­me, hvor ”humoral teo­ri­en” (kro­p­s­li­ge væskers balance/ubalance) domi­ne­re­de. I hen­hold til den­ne teo­ri er diag­no­ser gene­relt fuldt for­stå­e­li­ge. Diag­no­ser­ne dan­ner grund­la­get for en behand­ling under, hvad der uden tvivl, har været højst usæd­van­li­ge og grum­me for­hold (over­fyld­te og meget uhum­ske ski­be). Der­til kom det ukend­te tro­pe­kli­ma, som kræ­ve­de man­ge dødsof­re på grund af feber og dysen­te­ri blandt besæt­nings­med­lem­mer­ne men også blandt slaverne.

Læger­nes Kom­pe­ten­ce

En grun­dig gen­nem­gang af dis­se lægejour­na­ler viser os, at læger­ne var gan­ske kom­pe­ten­te og ingen­lun­de, som vis­se myter har anty­det, kvaksal­ve­re og dår­li­ge læger. Tvær­ti­mod. I deres arbej­de anvend­te de den gængse (18. århund­re­des) medi­cin­ske viden og eks­pe­ri­men­te­re­de, som sagt, med medi­ka­men­ter for at opnå en hel­bre­del­se. Lige­le­des var læger­ne i høj grad vil­li­ge til at revi­de­re deres diag­no­ser i hen­hold til fore­lig­gen­de symp­to­mer. Vi bemær­ker såle­des, at det ikke var et spørgs­mål om læger­nes ’kom­pe­ten­ce’, men at ’ekster­ne’ (ikke medi­cin­ske fak­to­rer), så som den vari­e­ren­de læng­de for ind­kø­be­ne af sla­ver i Vestafri­ka og de ind­køb­te sla­vers sund­heds­til­stand sam­men med de ekstremt uhum­ske og usun­de betin­gel­ser ombord på ski­be­ne samt den bar­ske behand­ling af sla­ver­ne. Dis­se for­hold var pri­mært skyld i sla­ver­nes syge­lig- og døde­lig­hed under deres trans­port fra Afri­ka til Vestindien.

Et frem­ra­gen­de eksem­pel på dis­se for­holds betyd­ning fin­des i lægen Johan­nes Joa­chim Det­t­mers (sla­ve­ski­bet Ada, 1771–72) kom­men­ta­rer, at ind­køb­te sla­ver, uan­set læge­lig mel­lem­komst, vil­le dø ombord,                                                                                                                                                                            
Ein Sce­let-ähn­li­cher Neger starb, gehör­te der Com­pag­nie. Taug­li­che Neger zu erhal­ten war sei­ne [kap­ta­j­nens] Sache, die ich nicht bil­li­gen wol­l­te, wohl wis­send, daß es mir von der Direction in mei­nen mit­ge­bra­ch­ten Instructio­nen ver­bo­ten war, nur daß sie auch nicht lan­ge leb­ten, wie die Sei­ten die­ses Jour­nals zei­gen. [Da han pro­teste­re­de] so bekam ich die Antwort [fra auto­ri­te­ter­ne på for­tet Chri­sti­ans­borg], daß es für die Com­pag­nie glei­chgül­tig wäre, ob ein gek­auf­ter Scla­ve auf dem Fortress oder auf dem Schiff stürbe.

Hvor­for afri­kansk sla­ve­ri?
Et fun­da­men­talt spørgs­mål er: hvor­for sla­ve­ri? Hvad gjor­de, at de dan­ske kolo­ni­ster i Vestin­di­en gjor­de brug af afri­kansk arbejdskraft?

Kil­de 1 — Om negerhandelen
Kil­de 2 — Isert om slavehandel
Kil­de 3 — Isert om sygdomme
Intro og litteratur
4 — Mellempassagen

I peri­o­den fra cir­ka 1500–1867 anslår man, at 11–12 mil­li­o­ner afri­ka­ne­re fra det vest­li­ge og det vest­ligt-cen­tra­le Afri­ka kryd­se­de Atlan­ter­ha­vet som sla­ver. Det­te var to-tre gan­ge så man­ge som de (fri­vil­li­ge) ind­van­dre­re fra Euro­pa til Ame­ri­ka i tiden før 1840. Af de sla­ver, som kom ombord i Afri­ka, døde cir­ka 15 % under den atlan­ti­ske over­fart og en stor del af de sla­ver, som kom i land på den anden side af Atlan­ten døde inden for de før­ste 3 år.

Mellempassagen

© hitchcock.itc.virginia.edu/Slavery/

Oven i de fem­ten pro­cent skal også læg­ges den sto­re døde­lig­hed blandt de til­fan­ge­tag­ne afri­ka­ne­re under mar­chen til kysten og det ofte lan­ge og grum­me ophold og opbe­va­rin­gen i for­ter­nes ”sla­ve­hul­ler” eller fængs­ler før deres ende­li­ge trans­port over havet. Idet man ser på sel­ve over­far­ten eller den såkald­te ’Mel­lem Pas­sa­ge’ skal man også betrag­te sel­ve over­far­tens varig­hed (2 til fle­re måne­der) og ste­der­ne i Afri­ka, hvor sla­ver­ne blev købt og kom ombord samt læng­den (helt op til 1 år!), de ind­køb­te sla­ver var tvun­get til at ophol­de sig i ski­be­nes skrog før sel­ve over­far­ten. Sam­ti­dig er det klogt at have de til­fan­ge­tag­ne afri­ka­ne­res sund­heds­til­stand på det tids­punkt, hvor de blev købt, in men­te. Ved nær­me­re efter­syn viser det sig nem­lig, at en stor del af de ind­køb­te sla­ver alle­re­de før påbe­gyn­del­sen af over­far­ten var syge, led af unde­rer­næ­ring, af mæs­lin­ger og for­skel­li­ge man­gel­syg­dom­me såsom skør­bug, som de hav­de pådra­get sig i sla­ve­hul­ler­ne (jvf også debat­ter­ne i det engel­ske par­la­ment, som før­te til et for­bud af sla­ve­hand­len). På den­ne bag­grund frem­står læger­ne, som vi tid­li­ge­re omtal­te (punkt 3) hel­ler ikke som inkom­pe­ten­te men kon­fron­te­ret med man­ge for­skel­li­ge syg­doms­pro­du­ce­ren­de fak­to­rer, som de slet ikke var her­rer over. Såle­des kan vi også kon­klu­de­re, at sla­ver­nes døde­lig­hed under over­far­ten kun er en del af sla­ve­ri­ets histo­rie og der­for kun top­pen af isb­jer­get, som har man­ge af sine rød­der før sel­ve sejlad­sen over Atlanterhavet.

Vi kan med for­del for­hol­de os til Mel­lem Pas­sa­gen og døde­lig­he­den før, under og efter over­far­ten ved at se på den dan­ske sla­ve­han­del i 1730’erne og 30–40 år sene­re, i 1760–1770’erne.

’Nego­tie [han­dels-] Bogen Hol­den paa Gre­vin­den af Laurwi­gen’ i 1733–34 beskri­ver ind­køb langs Vestafri­kas kyst af 156 sla­ver over en 6 måne­ders peri­o­de, sep­tem­ber 1733-febru­ar 1734 (jvnf bil­le­det af ind­kø­be­ne gjort af søster­ski­bet Laar­burg Gal­lej, 1732 – se også appen­diks neden­for om døde­lig­he­den på Laar­burg Gal­lej). Før ski­bet nåe­de til­ba­ge til Chri­sti­ansand i Nor­ge den 8. okto­ber 1734 var 45 % eller 18 ud af den oprin­de­li­ge besæt­ning på 40 døde, især af tro­pi­ske syg­dom­me, og det i løbet af de for­gang­ne 12 måne­der. Iføl­ge en rap­port over de døde sla­ver for peri­o­den okto­ber 1733-maj 1734, dvs. dæk­ken­de både ind­købs­pe­ri­o­den og over­far­ten, er der tale om 51 døde eller 21,98 %, såle­des at 181 sla­ver gik af bor­de på St. Tho­mas i Vestin­di­en. (jvnf. også kost­pla­nen for sla­ver og besæt­ning, som er afbil­det i Sva­le­sen, 1996, sider­ne 112–113: Et godt ind­blik i over­far­ten fin­des i en lægejour­nal ført 40 år sene­re på ski­bet Chri­sti­ans­borg i 1774–76:

’Om mor­ge­nen kom­mer sla­ver­ne op på dæk­ket [fra deres kum­mer­li­ge opbe­va­ring under dæk­ket, hvor de var stu­vet sam­men som sar­di­ner i en dåse] for at få frisk luft, deres sår behand­les og deres krop­pe smø­res ind i pal­me­o­lie. Af og til bli­ver de bar­be­ret, og om søn­da­gen får de kød og en pibe tobak’.

Da en syg sla­ve begår selv­mord ved at sprin­ge over­bord (et eller andet sted på Atlan­ter­ha­vet den 17. april 1775) note­rer lægen nøg­ter­nt, at han snart efter den­ne begi­ven­hed fort­sat­te den dag­li­ge ruti­ne med at bar­be­re sla­ver­ne, ’Docto­ren Con­ti­nu­e­re­de med at Bar­be­re Sla­ver­ne’.

Kosten, den begræn­se­de mæng­de drik­ke­vand til rådig­hed under over­far­ten, den meget vol­de­li­ge, ofte sadi­sti­ske, frem­færd og den gan­ske ube­gri­be­li­ge bort­før­sel fra det fædre­ne land og ens fami­lie af, hvad afri­ka­ner­ne ofte opfat­te­de som hvi­de kan­ni­ba­ler, før­te til man­ge selv­mord og også man­ge oprør blandt sla­ver­ne, især så læn­ge Afri­kas kyst sta­dig var i syne.

Oven i dis­se for­hold beskrev de engel­ske mod­stan­de­re af sla­ve­hand­len (især Wil­li­am Wil­ber­for­ce og Tho­mas Clark­son) ind­gå­en­de de hor­rib­le for­hold ombord på sla­ve­ski­be­ne og mang­len på plads og luft for de sam­men­st­u­ve­de og sam­men­læn­ke­de sla­ver under dæk, der kon­stant var søsy­ge og led af stor tørst (jvnf. debat­ten af det dan­ske for­bud af 1792 vedr. han­del med slaver).

Kil­de 1 — For­hol­de­ne på skibene
Kil­de 2 — Ernæ­ring på skibene
Kil­de 3 — Sund­hed på skibene
Kil­de 4 — Isert om oprør på skibene
Kil­de 5 — Sta­ti­stik Mellempassagen
5 — Dansk Vestindien

Omkring 1625 begynd­te Frank­rig og Eng­land kolo­ni­se­rin­gen af Cari­bi­en og etab­le­re en pro­duk­tions­form base­ret på sla­ve­ri med afri­kan­ske slaver.

Sukkerhøst i Vestindien

© hitchcock.itc.virginia.edu/Slavery/ Suk­ker­rør høstes.

I 1672 blev St. Tho­mas over­ta­get af Dan­mark og i 1718 kolo­ni­se­re­des St Jan. I 1733 køb­te Dan­mark St Croix af Frank­rig for der igen­nem at del­ta­ge i jag­ten på de sto­re pro­fit­ter, der kun­ne opnås ved plan­ta­ge­drift og især suk­ker­pro­duk­tion. Øer­ne var befol­ket af man­ge natio­na­li­te­ter og dan­sker­ne var ikke i over­tal. Øer­ne ind­del­tes i par­cel­ler til plan­ta­ger — se kort via lin­ket til map­pen til temaet.

Kil­de 1 — Sukkerproduktion
Kil­de 2 — Sla­ve­skib og auk­tion på St. Thomas
Kil­de 3 — Isert om auk­tio­ner og plantager
Kil­de 4 — Liv og straf på plantagerne
Kil­de 5 — Fød­sel og død blandt slaverne
Kil­de 6 — En told­for­val­ter om de hvi­des liv
Kil­de 7 — En mod­stan­der af sla­ve­ri­et om auktionerne
Kil­de 8 — Suk­ker­eks­por­ten fra Danmark
6 — Dæmo­ni­se­ring af de sorte

Fryg­ten for sla­ver­nes ‘sor­te magi’ (: ”obeah”)ses tyde­ligt i poli­ti-og kri­mi­nal­rets­pro­tokol­ler fra det 18. og 19. århund­re­des Dansk Vestin­di­en — når vi taler om ‘dæmo­ni­se­ring’, tænk også på vores og Euro­pas behand­ling af men­ne­sker (‘de frem­me­de’) fra andre kulturer. 

Dæmonisering

© hitchcock.itc.virginia.edu/Slavery/

I det­te punkt under­stre­ger vi, at sla­ver­nes hel­bre­del­ses­for­mer hav­de deres rød­der i de hel­bre­del­ses­me­to­der, der fand­tes i de vestafri­kan­ske sam­fund hvor man­ge af de dan­ske kolo­nisla­ver hav­de deres oprin­del­se. Sla­ver­nes vestin­di­ske ‘stem­mer’ udtryk­ker der­for et tyde­ligt afri­kansk per­spek­tiv, som de vestin­di­ske plan­ta­ge­e­je­re fryg­te­de og næsten helt var i stand til at under­tryk­ke og bort­vi­se fra de skrev­ne kolo­ni­a­le kilder.

Lad os se på for­skel­li­ge for­mer for kil­der for at gen­fin­de den ‘afri­kan­ske melo­di’. For det før­ste, og gan­ske domi­ne­ren­de desvær­re, er der dansk kolo­ni­al medi­cin, som kom til at bestem­me for­hol­det (og de mang­len­de beskri­vel­ser) af sla­ver­nes (plan­te­ba­se­re­de) hel­bre­del­ses­for­mer. Den dan­ske histo­ri­ker Nik­las Tho­de Jen­sen har beskre­vet dansk kolo­ni­al medi­cin og sla­ver­nes sund­hed i sin Ph.d. — afhand­ling fra 2006, For Sla­ver­nes Sund­hed: syg­dom, sund­hed og kolo­ni­a­lad­mi­ni­stra­tio­nens sund­heds­po­li­tik blandt plan­ta­ge­sla­ver­ne på St. Croix, Dansk Vestin­di­en, 1803–1848.

Med udgangs­punkt i hans beskri­vel­ser går vi et skridt vide­re for at foku­se­re på plan­ta­ge­e­jer­nes sto­re frygt for sla­ver­ne og deres oprør (Jvf. Thor­kild Han­sens beskri­vel­ser i Sla­ver­nes Øer, 1970). Den­ne frygt gav sig udtryk i ankla­ger om angi­ve­li­ge onde hen­sig­ter og hek­se­ri, som de hvi­de plan­ta­ge­e­je­re beskyld­te sla­ver­ne for (Jvf. Kri­mi­nal- og Poli­ti­pro­tokol­ler­ne i de vestin­di­ske Loka­lar­ki­ver på Rigs­ar­ki­vet). Ordet de brug­te for at udtryk­ke deres bekym­ring var obeah, som er et vestafri­kansk og cen­tra­lafri­kansk ord (Jvf. Hand­ler, Jero­me og Lan­ge, Fre­de­ri­ck Plan­ta­tion Sla­ve­ry in Bar­ba­dos: An archa­e­o­lo­gi­cal and histo­ri­cal inve­sti­ga­tion, 1978).

Obeah for­band­tes med sort, hedensk magi, hek­se­ri og for­skel­li­ge for­mer for mystik — tænk f.eks. på Voo­doo, den hai­ti­an­ske form for obeah og fryg­ten der­for. I for­bin­del­se med den­ne frygt for sla­ver­nes obeah, som fand­tes overalt i Vestin­di­en, dvs. i de fran­ske, engel­ske og hol­land­ske kolo­ni­er, møder man i den dansk vestin­di­ske sam­men­hæng også moko jum­bie, som er en styl­te­dan­ser, der optræ­der i for­bin­del­se med hel­lig­da­ge og under kar­ne­va­ler, som i sig selv er begi­ven­he­der hvor ‘den omvend­te ver­den’ (f.eks. de under­tryk­te) (!) kom­mer til orde for en kort stund.

 Plan­ta­ge­e­jer­ne for­søg­te, som sagt, at sæt­te ord på deres frygt og dæmo­ni­se­re­de og kri­mi­na­li­se­re­de sla­ver­ne (hvem var de egent­li­ge kri­mi­nel­le?). Efter­ti­den, inklu­si­ve man­ge for­ske­re, har, uden at sæt­te spørgs­måls­tegn ved det­te for­søg på at gøre sla­ver­ne til for­bry­de­re, lagt alt for stor vægt på obeah. Ved næsten ude­luk­ken­de at foku­se­re på obeah, har man overset/ignoreret de helt over­skyg­gen­de hver­dags­pro­ble­mer, som knyt­te­de sig til sla­ver­nes sund­hed, deres kla­ger og død (ofte for­år­sa­get af deres dår­li­ge ernæ­ring, bolig­for­hold og vold mod dem) i for­bin­del­se med infek­tio­ner, stiv­kram­pe, febre, sår, osv.

Det­te over­se­te kapi­tel, sla­ver­nes sund­hed og behand­lings­må­der og deres afri­kan­ske plan­te­ba­se­re­de fun­da­ment er Galat­hea 3 Pro­jek­tets fokus. Der­med skri­ver pro­jek­tet en ny og ander­le­des dansk kolo­ni­hi­sto­rie, en histo­ri­e­for­tæl­ling, som lader sla­ver­ne (og det frem­me­de) tale for sig selv, træ­de i karak­ter, have deres egne stem­mer (i sla­ver­nes til­fæl­de: ‘afri­kan­ske stemmer’).

Udgangs­punk­tet for Bier­li­chs forsk­ning og det­te punkt er den rela­tivt nye og spæn­den­de idé, at sla­ver­nes hel­bre­del­ses­for­mer, som pri­mært var plan­te­ba­se­re­de og af afri­kansk oprin­del­se (man ved, at der er en stor lig­hed mel­lem den tro­pi­ske vege­ta­tion man fin­der i Afri­ka og i Vestin­di­en), fortje­ner at bli­ve foku­se­ret på, uaf­hæn­gigt af den domi­ne­ren­de og kolo­ni­a­le form for vest­lig medi­cin og dets prak­ti­se­ren­de kirur­ger i byer­ne og på plan­ta­ger­ne. Punk­tet frem­dra­ger der­for betyd­nin­gen af sla­ver­nes afri­kan­ske kul­tur i det kolo­ni­a­le møde og i stu­di­et af sla­ver­nes sund­hed. Fokus er såle­des på den gene­relt kun lidt bely­ste direk­te for­bin­del­se mel­lem Afri­ka og Vestin­di­en. I den­ne for­bin­del­se kom­mer sla­ver­nes eget per­spek­tiv, en syns­vin­kel, der i den gængse form for kolo­ni­hi­sto­rie igno­re­res, tyde­ligt til syne.

Med andre ord har man ladet sig besnæ­re af det ‘ekso­ti­ske’ og der­med videre­ført vores vest­li­ge måde at for­hol­de os til andre/fremmede kul­tu­rer (Johan­nes Fabi­an, The Time and the Other, 1983, og jour­na­li­sten Peter Thy­ge­sen, “CONGO — for­moder jeg. For­tæl­lin­ger fra drøm­meland”, Cen­trum, 2001). Johan­nes Fabi­an gør os opmærk­som på, at Darwins evo­lu­tions­te­o­ri, ud over den enor­me for­del ved at have et stort tids­per­spek­tiv på fle­re mil­li­ar­der år til rådig­hed, også inde­bæ­rer en uhel­dig ind­de­ling af kul­tu­rer i dem (os), der er viden­ska­be­li­ge, og de andre (tred­je ver­dens kul­tu­rer, de frem­me­de, inklu­si­ve de ‘heden­ske’, ‘pri­mi­ti­ve’ vestin­di­ske slaver).

I de frem­me­de, tred­je ver­dens kul­tu­rer lever men­ne­sker ud fra et ‘ikke-viden­ska­be­ligt’, ‘myto­lo­gisk’, ‘magisk’, ‘cyk­lisk’ tids­be­greb. Vi mener os selv fri­ta­get fra magi­ske hold­nin­ger, men måske er vi såkald­te ratio­nel­le, viden­ska­be­ligt-tæn­ken­de men­ne­sker ikke så for­nuf­ti­ge alli­ge­vel. Vest­lig ratio­na­li­tet, inklu­si­ve den vest­li­ge, moder­ne læge­vi­den­skab, er nem­lig gen­nem­sy­ret af magi og mystik (Jvf. Pro­fes­sor Jan­zens for­ord til Bier­li­chs bog, The Pro­blem of Money, 2006; Lewis, Doub­le Stan­dards of Tre­at­ment Eva­lu­a­tion’, 1993). Det­te punkt opfor­drer os der­for også til at for­hol­de os kri­tisk til den­ne ind­de­ling og søge at over­kom­me den­ne ved at se os og de andre som haven­de en fæl­les men­ne­ske­lig kær­ne på trods af det ‘ydre’ lag af kul­tu­rel for­skel­lig­ar­tet­hed. Sla­ve­ri­et i Dansk Vestin­di­en skal der­for i høj grad også ses ud fra sla­ver­nes per­spek­tiv, som invol­ve­rer for­hol­det mel­lem Afri­ka (ofte Guld Kysten og andre dele af Vestafri­ka) og Dansk Vestindien.

Kil­de 1 — ??

MATERIALET MANGLER DESVÆRRE PT. HÅBER AT KUNNE UPLOADE DET SNAREST

7 — Sla­ve­ri­et og til­knyt­nin­gen til Afri­ka, sla­ver­ne får stemmer

Det­te punkt foku­se­rer på den afri­kan­ske bag­grund af de dan­ske sla­ver og deres hel­bre­del­ses­for­mer i Dansk Vestindien.

Vi ønsker at etab­le­re en for­stå­el­se for spred­nin­gen og over­førs­len af hel­bre­del­ses­for­mer fra Afri­ka til Vestin­di­en. Som vores sær­li­ge fokus har vi sla­ver­nes behand­ling af syg­dom­me, især den afri­kan­ske oprin­del­se af behandlingerne. 

Obeah

© hitchcock.itc.virginia.edu/Slavery/Obeah

Bota­ni­ke­ren Edward Ayensu for­tæl­ler os, at der fin­des en meget stor sam­men­hæng mel­lem den plan­te­ver­den, man fin­der i Vestafri­ka og vege­ta­tio­nen i det lige­le­des tro­pi­ske Vestin­di­en. Den­ne sam­men­hæng skyl­des især spred­nin­gen eller over­førs­len af plan­ter fra det ene til det andet kon­ti­nent i for­bin­del­se med sla­ve­hand­len.

Man­ge af de almin­de­ligt fore­kom­men­de syg­dom­me behand­le­des med plan­ter og diver­se afkog af plan­ter. Vi kan tage vores udgangs­punkt i en beskri­vel­se af en lokal (gui­nei­sk) sår­be­hand­ling fra sidst i det 18. århundrede/begyndelsen af det 19. århund­re­de af den dan­ske viden­skabs­mand (og Etats­råd) Peter Thon­ning. Han beskri­ver såle­des en sår­be­hand­ling med plan­ten Jas­mi­num, som, iføl­ge ham, er ’Almin­de­ligt blandt andre Buske, den blom­strer for­nem­me­li­gen om Nat­ten, og udbre­der en beha­ge­lig Lugt. Blom­ster­nes Stör­rel­se og Lugt er som hos Jas­mi­num offi­ci­na­le … Neger­ne stö­der Bla­de­ne og læg­ge dem saa­le­des paa gam­mel Benska­de, efter at Saa­ret er ren­set med andre Mid­ler’.

Det­te punkt opfor­drer ele­ver­ne til at se på over­førs­len og den nære sam­men­hæng mel­lem Afri­ka og Vestin­di­en. Beg­ge er de tro­pi­ske egne og beg­ge lig­ger de ikke læn­ge­re væk end på den anden side af Atlan­ter­ha­vet. Såle­des skri­ver den ame­ri­kan­ske geo­graf Judith Car­ney, at eks­port af ris fra Ame­ri­ka til Euro­pa har ’afri­kan­ske’ rød­der. Hen­des hove­d­ar­gu­ment er, at sla­ver­ne med­brag­te og der­med ind­før­te en riskul­tur til de over­søi­ske plan­ta­ger, som var af deci­de­ret afri­kansk oprin­del­se. Måske alle­re­de omkring 1500 før vor tids­reg­ning dyr­ke­de man ris (Oryza gla­ber­ri­ma, ikke at for­veks­le med Oryza sati­va, den asi­a­ti­ske sort, som portu­gi­ser­ne sand­syn­lig­vis intro­du­ce­re­de i Euro­pa i det tid­li­ge 16. århund­re­de) i Vestafri­ka. Læn­ge før euro­pæ­er­ne ankom, hav­de vestafri­ka­ner­ne udvik­let kom­plek­se dyrk­nings­sy­ste­mer i bl.a. man­grove- og kyst­om­rå­der­ne. Iføl­ge Car­ney dyr­ke­de de bort­løb­ne sla­ver på den hol­land­ske vestin­di­ske ø Suri­nam ris som deres pri­mæ­re ernæ­rings­kil­de, og deres tra­di­tio­ner for­tæl­ler om, at kvin­de­li­ge for­fædre (sla­ver fra Afri­ka) med­brag­te og skjul­te ris i deres hår, da de kom fra Afri­ka til Suri­nam og da de løb bort fra plan­ta­ger­ne på øen. Car­ney taler såle­des om ris som den pri­mæ­re afgrø­de som den afri­kan­ske dia­spora bidrog med. Det­te afri­kan­ske bidrag kom­mer til udtryk i Car­neys bog med den meget spæn­den­de titel Bla­ck Rice.

I hvor­vidt eks­por­ten af ris fra Ame­ri­ka har ude­luk­ken­de afri­kan­ske årsa­ger kan dis­ku­te­res. Man kan dog næp­pe kom­me uden om den ’afri­kan­ske fak­tor’ og den geo­gra­fi­ske for­bin­del­se mel­lem Afri­ka og Ame­ri­ka, når man ven­der sig mod bru­gen af plan­ter til syg­doms­be­kæm­pel­se hos afri­ka­ne­re og sla­ver i Afri­ka og Vestin­di­en. Den geo­gra­fi­ske for­bin­del­se og den afri­kan­ske ind­fly­del­se på sund­heds­om­rå­det er mere end tyde­lig. At Afri­ka skul­le spil­le en direk­te rol­le i Ame­ri­kansk histo­rie er en spæn­den­de tan­ke, især nu hvor enhver ‘lokal histo­rie’ skal ses i en ’glo­bal sam­men­hæng’.

Det ’loka­le og ’glo­ba­le’ hæn­ger ulø­se­ligt sam­men – tænk blot på tale­må­den ’den glo­ba­le lands­by’.  Den glo­ba­le sam­men­hæng er også en ’mul­ti­kul­tu­rel sam­men­hæng’.  Det er der­for en sær­de­les posi­tiv tan­ke, at det afri­kan­ske bidrag synes at bestå af meget mere end et (unæg­te­ligt) umen­ne­ske­ligt og sær­de­les slid­somt plan­ta­ge­liv, men, på sund­heds­om­rå­det, af en liv­lig og stor kun­nen, som er rela­te­ret til sla­ve­hand­len og over­førs­len af en viden og kun­nen (et kul­tu­relt system) fra et tro­pisk områ­de (Afri­ka) til et andet. Der­for fortje­ner sla­ver­ne at bli­ve hørt.

Histo­ri­ke­ren Sele­na Axel­rod Win­s­nes, som har over­sat Römer (som vi tid­li­ge­re har stif­tet bekendt­skab med) til engelsk, bemær­ker også “that the only medi­ca­tion in the ship’s che­st be anti-scurvy and anti-vene­re­al drugs, but that a few fema­le sla­ves be provi­ded with mala­get­ta pep­per [: frø fra Amomum meli­gu­et­ta fra Vestafri­ka, brugt som kryd­de­ri og i plan­te­me­di­cin, også kendt som Grains of Para­di­se eller Gui­nea Grains], pimen­to, palm oil, and limes from which they can pre­pa­re their tra­di­tio­nal medi­ci­nes which work well for them.’ Iføl­ge Leif Sva­le­sen for­tæl­ler fort­præ­ster­ne (Gha­na) Johan­nes Rask og H. C. Mon­rad (18. og 19. århund­re­de), at med en blan­ding af mal­la­get, per­men­ter, pal­me­o­lie og citro­ner kun­ne meget hel­bre­des. Ja, selv blod­gang kun­ne gan­ske effek­tivt behand­les med ’meel­ag­ti­ge spi­ser af jams af mais blan­det med en guu­l­ag­tig rod’.  Det afri­kan­ske bidrag kan ikke benæg­tes.

Spred­ning, eller med et fint ord dif­fu­sion af men­ne­sker og hand­le­må­der fører os hen mod en ’afri­kansk fak­tor’, hvor en vestin­disk kvin­de, en såkaldt weed woman og en af de man­ge efter­kom­me­re af sla­ver på øer­ne, taler til os om bl.a. Jas­min, behand­ling med sam­me, og i øvrigt den sto­re sam­men­hæng og betyd­ning af Afri­ka for vestin­der­ne. Det nær­væ­ren­de og efter­føl­gen­de punkt er en over­be­vi­sen­de afslut­ning for det­te for­løb, hvor vi taler om en tyde­lig for­bin­del­se mel­lem Dansk Vestin­di­en og Afri­ka. I for­læn­gel­se af den­ne geo­gra­fi­ske for­bin­del­se og sam­men­hæng dre­jer det sig i det­te for­løb i høj grad om at give de dan­ske kolo­nisla­ver ‘afri­kan­ske stemmer’.

Bag­grund 1 — Sla­ver­ne får stem­mer 1
Bag­grund 2 — Sla­ver­ne får stem­mer 2
Kil­de 1 — Weed Woman
Bag­grund 3 — Arti­kel om Weed Woman
8 — Ophæ­vel­sen af sla­ve­ri­et og den sam­ti­di­ge debat herom

I åre­ne 1788–92 fandt en intens debat om sla­ve­hand­len og dens omkost­nin­ger sted i det engel­ske under- og over­hus. Den­ne debat blev nøje fulgt af dan­sker­ne og dan­ner en hjør­ne­sten i beslut­nin­gen om at afskaf­fe den dan­ske sla­ve­han­del i 1792 (med effekt fra nytå­ret 1803). Debat­ten i Eng­land hjæl­per os med at foku­se­re på kom­pe­ten­ce-spørgs­må­let og den sto­re ind­fly­del­se af ‘ekster­ne’ (ikke-medi­cin­ske) fak­to­rer på behand­ling og sla­ver­nes døde­lig­hed. En kopi af nog­le af dis­se debat­ter fin­des i de Schim­mel­mann­ske Papi­rer på Rigsarkivet.

Ophævelse af slaveri

© hitchcock.itc.virginia.edu/Slavery/Ophæ­vel­sen af sla­ve­ri­et råbes ud.

På man­ge måder (og her­med refe­re­rer vi direk­te til punkt 2 om det ‘Kul­tu­rel­le og Kolo­ni­a­le Møde’) var den dan­ske sla­ve­han­del en del af et stør­re euro­pæ­isk ini­ti­a­tiv, hvor det euro­pæ­i­ske øko­no­mi­ske system (mer­kan­ti­lis­men) udvi­de­de sig og kom i kon­takt med Afri­ka. Euro­pæ­er­ne (eng­læn­der­ne, fransk­mæn­de­ne, hol­læn­der­ne, dan­sker­ne og portu­gi­ser­ne) sam­ar­bej­de­de ved­rø­ren­de den­ne fæl­les øko­no­mi­ske sag.

Blandt pro­ble­mer­ne, som blev debat­te­ret i det engel­ske par­la­ment var spørgs­må­let om sla­ver­nes lan­ge opbe­va­ring på de for­skel­li­ge for­ter på kysten under usle, gan­ske uvær­di­ge for­hold før de blev købt til den ende­li­ge trans­port over Atlan­ten. Sla­ver­nes lan­ge opbe­va­ring hav­de ofte en nega­tiv ind­fly­del­se på deres sund­hed.

Et af par­la­mentsvid­ner­ne, Cap­tain Knox, som hav­de været en kap­ta­jn og læge på fle­re sla­ve­sejlad­ser bemær­ke­de, at ‘Scurvy [skør­bug] got among the Negro­es’ som blev opbe­va­ret på kysten. I den­ne for­bin­del­se blev et andet vid­ne, Cap­tain Nor­ris, spurgt: ‘How long, on Avera­ge, may they [sla­ve­ski­be­ne og deres ind­køb af sla­ver­ne på kysten] con­ti­nue on the Coast from the Time of their being put on Board till a Car­go of 400 is com­ple­ted?’ Hvor­på han sva­re­de: ‘That is uncertain — It may be 3 Weeks, or it may be 12 Mont­hs”. Andre fak­to­rer blev også debat­te­ret, bl.a. den udhungre­de til­stand sla­ver­ne var i da de blev købt og års­ti­der­ne, på hvil­ke de blev købt og pro­ble­met med ‘want of Pro­vi­sions in the Coun­try’.

Den tid­li­ge­re omtal­te kap­ta­jn Nor­ris bemær­ke­de, at sla­ver­ne, som ven­te­de i såkald­te ‘sla­ve holes’ [fængs­ler] på kysten på at bli­ve købt, ‘frequent­ly come on Board the Ships in a disea­sed Sta­te’, idet de var syge med ‘pok­ker’, ‘skør­bug’, ‘mæs­lin­ger’, og var ble­vet dår­ligt behand­let og hav­de fået en meget enkel kost under opbe­va­rin­gen i for­ter­ne. Iføl­ge Nor­ris kom mindst 15 % af sla­ver­ne (jvf. det anslå­e­de dødstal for Mel­lem Pas­sa­gen på 15 %) ombord i en sådan syge­lig til­stand. Kle­in, Enger­man, Hai­nes and Shlo­mowitz begyn­der deres arti­kel (2001) med at refe­re­re til Buxtons (1839) beskri­vel­ser af omkost­nin­ger­ne i men­ne­ske­liv i de for­skel­li­ge faser af sla­ve­ri­et for­ud for sel­ve den trans Atlan­ti­ske trans­port. Død blandt sla­ver­ne under trans­por­ten, den såkald­te Mel­lem Pas­sa­ge, er ‘only one part of the story of the mor­ta­li­ty attri­butab­le to enslavement’.

Kil­de 1 — Anti-sla­ve­ri præ­di­ken af biskop­pen af Glou­ce­ster 1766
Kil­de 2 — Den afri­kan­ske prins 1785
Kil­de 3 — Debat om neger­han­de­len 1792
Kil­de 4 — Om Neger­han­de­len 1792
Kil­de 5 — Dah­lerup 1842 om emancipation
Kil­de 6 — Rigs­dag­sti­den­de 1852 om emancipationen
Kil­de 7 — Sal­get 1917
10 — Inspira­tion til eks­kur­sion til København

Der rig­tigt gode mulig­he­der for at arbej­de med Det Tran­sat­lan­ti­ske Sla­ve­ri i Køben­havn under en ekskursion.

Sukkertop

© Peder Wiben Figur i Nyhavn.

I det indre Køben­havn, på Chri­sti­ans­havn og nord for byen fin­des der man­ge ste­der og byg­nin­ger, der rela­te­rer sig til sla­ve­han­de­len og der sto­re fortje­ne­ster der blev hen­tet hjem i den for­bin­del­se. Den var for­ud­sæt­nin­gen for den flor­risan­te peri­o­de i Dan­mark.

Eksem­pel­vis er Odd Fel­low Palæ­et i Bred­ga­de byg­get for pen­ge tjent på sla­ve­han­de­len.

Det er jo også en tan­ke værd at Stats­mi­ni­ste­rens embeds­bo­lig på Mari­en­borg knyter sig til den­ne han­del — lige­som embeds­bo­li­gen for den gha­ne­si­ske præ­si­dent ind­til for gan­ske få år siden (og i skri­ven­de stund sta­dig er) det tid­li­ge­re dan­ske hoved­fort i Gha­na: Christiansborg.

For­slag til erin­drings­ste­der og ste­der som er til­knyt­tet temaet