Historielærerforeningen | Kontakt/medlemskab

Kur­ser

Over­sigt over kur­ser, kon­fe­ren­cer, mv, som har inter­es­se for histo­ri­e­læ­re­re. Se for­e­nin­gen Decem­ber­mø­de­ts kur­ser her.

Regions­se­kre­tæ­rer og besty­rel­ses­med­lem­mer kan opret­te et kur­sus her.

AFLYST - Inklusion i historieundervisningen

AFLYST — Inklu­sion i historieundervisningen

13. janu­ar 2025 
09:30 — 15:40
Der er en sti­gen­de ten­dens til at vores ele­ver ople­ver, at de ikke er en del af den histo­rie vi under­vi­ser dem i. Det­te gæl­der ikke kun ele­ver med ind­van­drer­bag­grund, men også blandt ele­ver der ikke har det nemt med sko­le­sy­ste­met. Dis­se ele­ver ønsker ikke at være ander­le­des, men de har svært ved at bli­ve en del af fæl­les­ska­bet net­op for­di de er ander­le­des. I deres iden­ti­tets­dan­nel­se ønsker de at høre til. Der­for vil de ikke have sær­be­hand­ling eller del­ta­ge i noget, der frem­hæ­ver deres ander­le­des­hed. For ikke at skil­le sig ud, for­hol­der de sig ofte pas­sivt, og der­for er pro­ble­met ikke tyde­ligt for under­vi­ser­ne. Det­te kur­sus vil have fokus på og læg­ge op til debat om, hvor­dan vi for­e­ner inklu­sion af sådan­ne ele­ver med vores for­mål og lære­pla­ner. Til kur­set vil der være oplæg fra under­vi­se­re i gym­na­siesko­len, der både afdæk­ker pro­blem­stil­lin­gen og kom­mer med bud på frem­gangs­må­der til at imø­de­kom­me udfordringen. 
AFLYST - Inklusion i historieundervisningen

AFLYST — Inklu­sion i historieundervisningen

14. janu­ar 2025 
09:30 — 15:40
Der er en sti­gen­de ten­dens til at vores ele­ver ople­ver, at de ikke er en del af den histo­rie vi under­vi­ser dem i. Det­te gæl­der ikke kun ele­ver med ind­van­drer­bag­grund, men også blandt ele­ver der ikke har det nemt med sko­le­sy­ste­met. Dis­se ele­ver ønsker ikke at være ander­le­des, men de har svært ved at bli­ve en del af fæl­les­ska­bet net­op for­di de er ander­le­des. I deres iden­ti­tets­dan­nel­se ønsker de at høre til. Der­for vil de ikke have sær­be­hand­ling eller del­ta­ge i noget, der frem­hæ­ver deres ander­le­des­hed. For ikke at skil­le sig ud, for­hol­der de sig ofte pas­sivt, og der­for er pro­ble­met ikke tyde­ligt for under­vi­ser­ne. Det­te kur­sus vil have fokus på og læg­ge op til debat om, hvor­dan vi for­e­ner inklu­sion af sådan­ne ele­ver med vores for­mål og lære­pla­ner. Til kur­set vil der være oplæg fra under­vi­se­re i gym­na­siesko­len, der både afdæk­ker pro­blem­stil­lin­gen og kom­mer med bud på frem­gangs­må­der til at imø­de­kom­me udfordringen. 
SSO/SRP - de svære problemformuleringer

SSO/SRP — de svæ­re problemformuleringer

30. janu­ar 2025 
15:00 — 16:00
Det­te er ét af en ræk­ke kor­te, ufor­mel­le efter­mid­dags­mø­der, som afhol­des onli­ne over hele skoleåret. 
Kursus om Ruslands krig i Ukraine

Kur­sus om Ruslands krig i Ukraine

25. febru­ar 2025 
15:00 — 17:30
Hvor­for inva­de­re­de Rusland Ukrai­ne? Hvad vil det sige at leve ”i skyg­gen af Rusland”? Og hvil­ken rol­le spil­ler histo­ri­en, både for Ruslands sel­vop­fat­tel­se, og for […] 
Kildearbejde og problemstillinger

Kil­de­ar­bej­de og problemstillinger

27. marts 2025 
15:00 — 16:00
Det­te er ét af en ræk­ke kor­te, ufor­mel­le efter­mid­dags­mø­der, som afhol­des onli­ne over hele skoleåret. 
Kina-Taiwan konflikten

Kina-Taiwan kon­flik­ten

28. marts 2025 
09:30 — 15:45
Histo­ri­e­læ­rer­for­e­nin­gen afhol­der et kur­sus om Kina-Taiwan-kon­flik­ten fre­dag den 28. marts 2025 på Mid­del­fart Gym­na­si­um & HF med oplægs­hol­der­ne Simon Rom Gje­rø, Tro­els Kjems Peter­sen, Camil­la T.N. Søren­sen og Karen Stel­ler Bjer­re­gaard. Kur­set udfor­sker for­hol­det mel­lem Kina og Taiwan, et af de mest kom­plek­se og poli­tisk lade­de emner i det 21. århund­re­de, og dyk­ker ned i histo­ri­ske og aktu­el­le per­spek­ti­ver samt kon­flik­tens ind­fly­del­se på lokal og glo­bal magt­ba­lan­ce. Med oplæg fra for­fat­ter­ne bag under­vis­nings­bo­gen “Taiwan — Poli­tik, Histo­rie og Sam­fund”, Simon Rom Gje­rø og Tro­els Kjems Peter­sen, og med­for­fat­ter Camil­la T.N. Søren­sen, lek­tor på For­svar­sa­ka­de­mi­et, og Karen Stel­ler Bjer­re­gaard, fag­kon­su­lent og lek­tor i histo­rie og sam­funds­fag, er kur­set ide­elt for histo­rie- og sam­funds­fags­læ­re­re, der ønsker at udvi­de deres viden og få inspira­tion til under­vis­nings­for­løb om inter­na­tio­na­le rela­tio­ner uden for den vest­li­ge verden. 
AGF - en ægte fodboldklub!

AGF — en ægte fodboldklub!

9. april 2025 
09:00 — 15:00
Fod­bold — både klub­ber og lands­hold — har en helt sær­lig evne til at ska­be fæl­les­skab både på og uden­for læg­ter­ne. Men hvad er det, der gør fod­bold til noget sær­ligt? Kur­set har til hen­sigt at give inspira­tion til egen under­vis­ning ved at kom­me med for­skel­li­ge vink­ler på fod­bold som fæno­men, der for­mer fæl­les­ska­ber, nar­ra­ti­ver og kol­lek­tiv erindring. 
Sommereksamen nærmer sig - Undervisningsbeskrivelser i historiefaget

Som­merek­sa­men nær­mer sig — Under­vis­nings­be­skri­vel­ser i historiefaget

30. april 2025 
15:00 — 16:00
Det­te er ét af en ræk­ke kor­te, ufor­mel­le efter­mid­dags­mø­der, som afhol­des onli­ne over hele skoleåret. 

Har du gode idéer eller ønsker til et histo­ri­e­fag­ligt kur­sus, så tag fat i din regions­se­kre­tær eller opret en tråd her.

Vi annon­ce­rer nye kur­ser løben­de  — Følg for­e­nin­gens til­bud ved at til­mel­de dig nyhedsbrevet