Når man underviser i historie i opdelte samfund støder man på en række følsomme emner. Historieundervisningen kan her bidrage til at forstærke eller undergrave fordomme.
Sammenlignet med andre samfund hører det danske ikke til de mest opdelte, men vi støder også på følsomme emner, som kan skabe polarisering og fremme fordomme.
Historiana (et projekt under EUROCLIO) har udskrevet en konkurrence om udvikling af læringsaktiviteter som kan bearbejde fordomme ved at beskæftige sig med følsomme, historiske emner i opdelte samfund.
Alle historielærere kan indsende forslag. Førstepræmien er gratis deltagelse (inkl. alle omkostninger til rejse og ophold) i EUROCLIO’s konference i Belfast 19.–25. marts 2016 med temaet: ‘Reimagining Remembrance. Dealing with the Legacy of a Violent Past in History and Heritage Education’.
Se nærmere om konkurrencen her: http://www.euroclio.eu/new/attachments/article/4451/1st%20Edition%20Historiana%20Competition%20Info-Pack.pdf
Forfatter(e)
Formand for foreningen fra 2013–17