Discounthistorie på HF - debatindlæg af @david-kyng.
Udtalelse i forbindelse med Regeringens forslag til en nedjustering af historiefagets status på HF fra B- til C‑niveau.
“Uvidenhed har nu fået højeste prioritet i historieundervisningen på HF. I hvert fald hvis man skal dømme efter regeringens reformudspil, hvor historiefaget på HF foreslås nedgraderet fra et B- til et c‑niveau.
En nedgradering af historie på HF vil gøre det vanskeligere for HF-kursisterne at orientere sig i verden og i de erindringspolitiske kampe, der udspiller sig for deres øjne i dagligdagen. Men er det det, vi har brug for i en tid, hvor vi skal sikre at vores unge ikke er til fals for forenklede budskaber og billig propaganda? Nej!
I Historielærerforeningen tager vi afstand fra regeringens reformudspil, som foreslår historiefaget, der indgår i fagsamarbejdet ‘Kultur- og samfundsfag’, nedgraderet fra et B- til et C‑niveau.
Det gør vi, fordi en nedgradering af historiefaget vil gøre det sværere at opbygge og styrke HF-kursisternes kendskab til de erindringsfælleskaber, de indgår i, og dermed også deres kendskab til den historiske kontekst danskere, såvel som andre kulturer, tænker i og agerer ud fra. En nedgradering af undervisningen i historie vil således svække fagets demokratiopdragende effekt – herunder kursisternes mulighed for at forstå sig selv som historieskabte såvel som historieskabende. Det er beklageligt!
En nedgradering vil endvidere gøre det særdeles vanskeligt for historiefaget fremover at udfylde sin funktion som et brobyggerfag, der binder kultur- og samfundsfag sammen om ét givent emne.
Ligesom en nedgradering af historiefaget også svække synergieffekten i forhold til andre fag, da eksempelvis dansk eller samfundsfag ofte tager udgangspunkt i, at historiefaget har anskueliggjort den historiske kontekst for de undervisningsemner disse fag tager op med eleverne. Endelig har Historielærerforeningen en bekymring for, hvad en nedgradering af historiefaget til et C‑niveau fag vil gøre ved kursisternes mulighed for at vælge faget i den Større Skriftlige Opgave (SSO), hvor faget er ganske populært.”
Bestyrelsen for Historielærerforeningen for Gymnasiet & HF
Forfatter(e)
Formand for foreningen fra 2013–17