Historielærerforeningen | Kontakt/medlemskab

Langt de fle­ste af os kom­mer for­bi Ita­li­ens histo­rie i vores histo­ri­e­un­der­vis­ning i gym­na­siesko­len — og et utal af stu­di­e­tu­re går net­op til det dra­gen­de støv­leland i Mid­del­ha­vet. I vores under­vis­ning og på rej­ser­ne er det ofte det antik­ke Romer­ri­ge: dets monu­men­tale stør­rel­se, sty­re­for­mer­nes tid­li­ge basa­le grund­for­mer eller kej­se­rer­nes per­son­li­ge intri­gan­te livs­for­tæl­lin­ger, der fascinerer.

Eller vi dyk­ker ned i renæs­san­cen i Nor­di­ta­li­en, hvor peri­o­dens mul­ti­ge­ni­er, som eksem­pel­vis Leo­nar­do da Vin­ci og Michelan­ge­lo ændre­de for­stå­el­sen af kunst og viden­skab for sted­se — og sam­ti­dens eks­pan­de­ren­de bysta­ters riva­li­se­ring mel­lem hin­an­den skab­te kolos­sal mer­kan­til vækst og udvik­ling samt evin­de­li­ge krige.

Langt de fle­ste af os kom­mer for­bi Ita­li­ens histo­rie i vores histo­ri­e­un­der­vis­ning i gym­na­siesko­len — og et utal af stu­di­e­tu­re går net­op til det dra­gen­de støv­leland i Middelhavet.

Men mere sjæl­dent er det nok for man­ge, at vi beskæf­ti­ger os med det moder­ne Ita­li­ens udvik­ling og historie. 

I det­te num­mer af NOTER vil vi der­for net­op foku­se­re på det moder­ne Ita­li­ens nye­ste, hæs­blæ­sen­de og tur­bu­len­te histo­rie, leven­de kul­tu­rel­le og poli­ti­ske situation. 

Pep­pe Per­si­a­ni krid­ter banen op ved artik­len ”Ved tær­s­k­len til Ita­li­ens sam­ling”. I artik­len skil­dres tiden fra 1859, hvor Ita­li­en umid­del­bart før den opnå­e­de sam­ling bestod af fem stør­re sta­ter, til 1915, hvor Ita­li­en ind­t­rå­d­te i 1. ver­denskrig mod Centralmagterne.

Det er svært at få en for­stå­el­se for Ita­li­ens struk­tu­rel­le og nor­ma­ti­ve form­gi­vel­se uden at under­sø­ge Vati­kan­sta­tens ind­fly­del­se her­på – det­te for­hold under­sø­ger Gert Søren­sen i artik­len “Vati­kan­sta­tens for­hold til Ita­li­en – fra 1861 til i dag”. 

Der­næst føl­ger Jes­per Skov fascis­mens fod­spor op igen­nem det tyven­de århund­re­de. Med udgangs­punkt i en beskri­vel­se af fascis­mens opstå­en kort efter 1. ver­denskrig rede­gør Jes­per Skov såle­des for fascis­mens ind­fly­del­se på det moder­ne Italien. 

Ita­li­ensk moder­ne kul­tur har man­ge kar­di­nal­punk­ter – og blandt de mest liv­li­ge kan man ikke kom­me uden om fod­bol­den. Det­te ofte meget omdis­ku­te­re­de emne skil­drer Kar­sten Krogh i sin arti­kel “Mus­so­li­ni og Calcio; hvor­dan Il Duce skab­te det bed­ste fod­bold­hold i ver­den i fascis­mens navn”. 

En skan­da­le der har varet i 10.000 år” er ansla­get til Elsa Mor­an­tes stor­værk “La Sto­ria”, på dansk “Histo­ri­en” fra 1974 – under den­ne hoved­ti­tel under­sø­ger Pia Schwarz Lau­sten, hvor­dan moder­ne ita­li­ensk lit­te­ra­tur tager liv­tag med “Histo­ri­en”; hvor­dan man her­i­gen­nem lit­terært kan iden­ti­fi­ce­re sig med den ita­li­en­ske både sto­re og lil­le histo­ri­es udvik­ling siden anden ver­denskrig og frem til i dag. 

I vores sid­ste temaar­ti­kel tager direk­tør Char­lot­te Bund­gaard os med på en rej­se gen­nem histo­ri­en om Det Dan­ske Insti­tut for Viden­skab og Kunst i Rom. Hun giver des­u­den et leven­de ind­blik i insti­tut­tets arbej­de og vir­ke i dag. 

Vi håber, at det­te spæn­den­de udvalg af artik­ler om det moder­ne Ita­li­ens histo­rie, giver jer lyst til at dyk­ke end­nu læn­ge­re ned i støv­lelan­dets historie.

Temaar­tik­ler
Ved tær­s­k­len til Ita­li­ens sam­ling
Af Pep­pe Persiani
4
Vati­kan­sta­tens for­hold til Ita­li­en — fra 1861 til i dag
Af Gert Sørensen
12
Brud og kon­ti­nu­i­tet i det moder­ne Ita­li­ens histo­rie — om ita­li­e­ner­nes evne til at fin­de og gen­fin­de nye poli­ti­ske veje og afve­je
Af Jes­per Skov
18
Mus­so­li­ni og Calcio — hvor­dan Il Duce skab­te det bed­ste fod­bold­hold i ver­den i fascis­mens navn
Af Kar­sten Krogh
24
“En skan­da­le der har varet i 10.000 år”? Moder­ne ita­li­ensk lit­te­ra­tur tager liv­tag med Histo­ri­en
Af Pia Schwarz Lausten
30
Det dan­ske Insti­tut i Rom
Af Char­lot­te Bundgaard
36
Uden for tema
Gene­ra­tiv AI og histo­ri­e­un­der­vis­nin­gen — teo­re­ti­ske over­vej­el­ser
Af Søren Tor­b­jørn Svendsen
50
(Mate­ri­a­le for­be­holdt for­e­nin­gens med­lem­mer — log ind for at se det)
Arkiveret i kassen med Noter

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *