
Spillet Fallout er stærkt inspireret af den frygt og fascination, der var for atomkraft i 50’ernes USA.
Fallout er et Sciencefiction spil, men anvender 1950’ernes forventninger til fremtiden som univers.
Jeg har budt historiker Katrine Stegmann på kaffe og samtale om, hvad der påvirkede efterkrigstidens USA syn på fremtiden.
Vi snakker om den kolde krig, civil og militært brug af atomkraft, beredskabsplaner og bunkerbebyggelse i USA men også i Danmark. Du får blandt andet svaret på hvorfor der ikke var indlagt toilet i de fleste af de danske atomsikrede bunkere.
Katrine er også kendt fra “Katrine og Maries historiepodcast Find den på itunes https://itunes.apple.com/us/podcast/katrine-maries-historiepodcast/id1195705261?mt=2
eller Podbean https://historiepodcasten.podbean.com/
God fornøjelse
Henning Romme Lund — Podcasten historienørd.
Dele fra spil vi så på:
Fallout intro: https://www.youtube.com/watch?v=sbmZN12drqo (Med kvindelig hovedperson)
Fallout SPECIAL: https://www.youtube.com/watch?v=AY2jPAb6BOQ
Walt Builds a Family Fallout Shelter: https://www.youtube.com/watch?v=OHmGn-oL2uU’
Hæftet “Hvis krigen kommer” kan findes her
Lydeffekter anvendt
Lyd fra Fallout 4, Bethesda Games Studio, 2015.
Atombombe: https://freesound.org/people/Taira%20Komori/sounds/215596/
Sirene: https://freesound.org/people/fmagrao/sounds/80761/
Walt Builds a Family Fallout Shelter: https://www.youtube.com/watch?v=OHmGn-oL2uU’
Baggrundssnak: https://freesound.org/people/soundtracvkradio/sounds/345742/
Podcastfeed for Henning Romme Lunds historiepodcast — Historienørd
Et andet rigtigt godt spil til at vise den kolde krig som en global konflikt, det spredte sig fra Europa, til mellemøsten, Asien, Afrika, Mellem- og sydamerika er Twillight Struggle. Spillet findes både som brætspil, og i en computerudgave. Jeg har brugt begge udgaver i min undervisning. Det gode ved spillet er at det har indkorporeret historiske begivenheder som Marshallplanen, Comecon, oprettelsen af NATO, inddæmningspolitikken, Korea-krigen, Cuba krisen, osv. Spilet giver eleverne en fornemmelse af, hvilken betydning de historiske begivenhederne havde lokalt, regionalt og internationalt.