Historielærerforeningen | Kontakt/medlemskab

Noter # 245 — Bæredygtighedsundervisning

Kære læser,
I det­te num­mer af Noter sæt­ter vi fokus på hvor­dan histo­ri­e­fa­get kan bidra­ge til ele­ver­nes for­stå­el­se af nuti­dens kli­ma- og bære­dyg­tig­heds­ud­for­drin­ger, og hvor­dan vi som under­vi­se­re kan arbej­de med dis­se tema­er i praksis.

I bla­det kan du bl.a. læse artik­ler af Bo Fritzbø­ger, Deni­se Lin­de­gaard Niel­sen, Elisa­beth Lol­li­ke Ørsted, Mogens Rüdi­ger, Rune Valen­tin Han­sen og Anne Bræd­der, der fra for­skel­li­ge per­spek­ti­ver bely­ser, hvor­dan bære­dyg­tig­hed kan inte­gre­res i histo­ri­e­un­der­vis­nin­gen, både som fag­ligt ind­hold og som pæda­go­gisk tilgang.

Bo Fritzbø­ger beskri­ver udvik­lin­gen af begre­bet bære­dyg­tig udvik­ling fra FN’s mil­jø­kon­fe­ren­ce i Sto­ck­holm i 1972 til nuti­dens 17 ver­dens­mål. Læse­ren får her mulig­hed for at for­stå de kom­plek­se sam­men­hæn­ge mel­lem udvik­ling, mil­jø og sam­funds­for­hold samt udfor­drin­ger­ne ved at opnå bære­dyg­tig­hed i en glo­bal kontekst.

Anne Bræd­ders arti­kel beskri­ver øko­lo­gi­ens udvik­ling fra et ukendt viden­ska­be­ligt begreb i 1960’erne til en cen­tral del af mil­jø­de­bat­ten og sam­fund­s­plan­læg­ning. Hun bely­ser, hvor­dan øko­lo­gi blev aner­kendt som et værk­tøj til at hånd­te­re mil­jøpro­ble­mer, og hvor­dan øko­lo­gers advars­ler og løs­nin­ger, som dem fra Rachel Car­son, sta­dig er rele­van­te i dagens dis­kus­sio­ner om bære­dyg­tig­hed og klima.

Dr. phil. Mogens Rüdi­ger dis­ku­te­rer den grøn­ne omstil­ling og ener­gi­for­bru­gets cen­tra­le rol­le i at ska­be et bære­dyg­tigt sam­fund. Han påpe­ger, at selv­om ener­gi­for­bru­get glo­balt sti­ger, er det nød­ven­digt at omstil­le ener­gi­sy­ste­mer til grøn ener­gi sam­ti­dig med, at pro­duk­tio­nen skal øges for at und­gå afbry­del­ser. Artik­len bely­ser udfor­drin­ger som geopo­li­ti­ske kon­flik­ter, mar­ke­dets ind­fly­del­se og ener­gi­for­bru­gets vækst efter 2. ver­denskrig, samt for­skel­li­ge for­mer for ved­va­ren­de ener­gi og debat om kernekraft.

Nina Tou­dal Jes­sens arti­kel dyk­ker ned i land­bru­gets histo­rie og nutid i Dan­mark, med fokus på bære­dyg­tig­hed og udvik­lin­gen af land­brugs­jord. Hun kri­ti­se­rer den tra­di­tio­nel­le for­tæl­ling om gård­mæn­de­nes afgø­ren­de rol­le og påpe­ger, hvor­dan inten­si­ve­ring og afvan­ding har ændret land­ska­bet, sam­ti­dig med at mil­jøpå­virk­nin­ger og øko­no­mi­ske udfor­drin­ger for land­bru­get diskuteres

Dr. phil Tho­mas Høj­rup tager os med på en tur gen­nem fiske­ri­ets histo­rie. Høj­rup viser, hvor­dan man i dansk fiske­ri er gået fra ’naturskån­som­me’ red­ska­ber, som garn, snur­re­vod, kro­ge, tej­ner, not, bund­garn og ruser til trawl og hvil­ken nega­tiv betyd­ning det­te har fået for fiske­be­stan­den og der­med mulig­he­der for at fan­ge fisk i fremtiden.

For­fat­ter­ne til lære­bo­gen Kli­ma­hi­sto­rie, Deni­se Lin­de­gaard og Elisa­beth Lol­li­ke Ørsted berø­rer i deres arti­kel, hvor­dan histo­ri­e­fa­get kan bidra­ge til for­stå­el­sen af kli­ma­for­an­drin­ger og bære­dyg­tig­hed. De frem­hæ­ver, hvor­dan kli­ma­hi­sto­rie ikke kun hand­ler om at ana­ly­se­re for­ti­den, men også om at ska­be reflek­sio­ner om håb og handlemuligheder.

Lek­tor og for­fat­ter af bogen Hand­le­kom­pe­tent – om at styr­ke ele­vers hand­le­kom­pe­ten­ce i en kri­se­tid (2024), Rune Valen­tin Han­sen, frem­hæ­ver i sin arti­kel ”At træ­ne ele­vers fore­stil­lings­ev­ne om en bære­dyg­tig frem­tid”, hvor­dan fore­stil­lings­ev­ne som didak­tisk sig­te­punkt vil kun­ne styr­ke (historie)undervisning for bære­dyg­tig udvik­ling og lige­le­des kva­li­fi­ce­re ele­ver­nes historiebevidsthed.

I vores artik­ler uden­for tema, kan du læse, hvad lek­tor Mar­tin Bjørn Han­sen skri­ver om DRs besøg på Lemvig Gym­na­si­um i for­bin­del­se med dra­ma­do­ku­men­ta­ren ”Sla­ve af Dan­mark” og dyk­ke ned i lek­tor eme­ri­tus, Per Lund-Ras­mus­sens arti­kel om Dan­marks før­ste tryk­te månedsa­vis på Den Dan­ske Mercuri­us, før­ste gang udgi­vet i 1666.

Afslut­nings­vist, vil vi min­de om, at det­te num­mer af Noter deler tema­tik med det­te års Gene­ral­for­sam­lings­kur­sus den 6.–7. novem­ber 2025 på Sto­re­bælt Sina­tur Hotel, hvor vi håber på at se en mas­se af jer. I kan læse mere om kur­set og til­mel­de jer via vores hjem­mesi­de historielaerer.dk.

God læse­lyst!

Temaar­tik­ler
Bære­dyg­tig­hed – et bøje­ligt begreb
Af Bo Fritzbøger
6
Øko­lo­gi i 1960’erne – fra frem­medord til frem­tids­vi­den­skab
Af Anne Brædder
12
På vej mod den grøn­ne ener­gi
Af Mogens Rüdiger
19
Det mar­gi­na­le land­brug – en histo­rie om dansk land­brug i det 20. århund­re­de
Af Nina Tou­dal Jessen
24
Fiske­ri­er­nes kul­tur­hi­sto­rie kaster skar­pt lys over deres bære­dyg­tig­hed
Af Tho­mas Højrup 
31
Kli­ma og bære­dyg­tig­hed i histo­ri­e­un­der­vis­nin­gen
Af Deni­se Lin­de­gaard og Elisa­beth Lol­li­ke Ørsted
37
At træ­ne ele­vers fore­stil­lings­ev­ne om en bære­dyg­tig frem­tid – et cen­tralt ele­ment i hand­le­kom­pe­ten­ce­frem­men­de under­vis­ning
Af Rune Valen­tin Hansen
41
Uden for tema47
‘Sla­ve af Dan­mark’ på Lemvig Gym­na­si­um
Af Mar­tin Bjørn Hansen
56
Anders Bor­dings “Den dan­ske Mercuri­us”, 1666–1677
Af Per Lund-Rasmussen
57

(Mate­ri­a­le for­be­holdt for­e­nin­gens med­lem­mer — log ind for at se det)

Forfatter(e)

Region Syd­dan­mark

Region Østjyl­land

Favrskov Gym­na­si­um

Arkiveret i kassen med Noter

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *