
Kære læser,
I dette nummer af Noter sætter vi fokus på hvordan historiefaget kan bidrage til elevernes forståelse af nutidens klima- og bæredygtighedsudfordringer, og hvordan vi som undervisere kan arbejde med disse temaer i praksis.
I bladet kan du bl.a. læse artikler af Bo Fritzbøger, Denise Lindegaard Nielsen, Elisabeth Lollike Ørsted, Mogens Rüdiger, Rune Valentin Hansen og Anne Brædder, der fra forskellige perspektiver belyser, hvordan bæredygtighed kan integreres i historieundervisningen, både som fagligt indhold og som pædagogisk tilgang.
Bo Fritzbøger beskriver udviklingen af begrebet bæredygtig udvikling fra FN’s miljøkonference i Stockholm i 1972 til nutidens 17 verdensmål. Læseren får her mulighed for at forstå de komplekse sammenhænge mellem udvikling, miljø og samfundsforhold samt udfordringerne ved at opnå bæredygtighed i en global kontekst.
Anne Brædders artikel beskriver økologiens udvikling fra et ukendt videnskabeligt begreb i 1960’erne til en central del af miljødebatten og samfundsplanlægning. Hun belyser, hvordan økologi blev anerkendt som et værktøj til at håndtere miljøproblemer, og hvordan økologers advarsler og løsninger, som dem fra Rachel Carson, stadig er relevante i dagens diskussioner om bæredygtighed og klima.
Dr. phil. Mogens Rüdiger diskuterer den grønne omstilling og energiforbrugets centrale rolle i at skabe et bæredygtigt samfund. Han påpeger, at selvom energiforbruget globalt stiger, er det nødvendigt at omstille energisystemer til grøn energi samtidig med, at produktionen skal øges for at undgå afbrydelser. Artiklen belyser udfordringer som geopolitiske konflikter, markedets indflydelse og energiforbrugets vækst efter 2. verdenskrig, samt forskellige former for vedvarende energi og debat om kernekraft.
Nina Toudal Jessens artikel dykker ned i landbrugets historie og nutid i Danmark, med fokus på bæredygtighed og udviklingen af landbrugsjord. Hun kritiserer den traditionelle fortælling om gårdmændenes afgørende rolle og påpeger, hvordan intensivering og afvanding har ændret landskabet, samtidig med at miljøpåvirkninger og økonomiske udfordringer for landbruget diskuteres
Dr. phil Thomas Højrup tager os med på en tur gennem fiskeriets historie. Højrup viser, hvordan man i dansk fiskeri er gået fra ’naturskånsomme’ redskaber, som garn, snurrevod, kroge, tejner, not, bundgarn og ruser til trawl og hvilken negativ betydning dette har fået for fiskebestanden og dermed muligheder for at fange fisk i fremtiden.
Forfatterne til lærebogen Klimahistorie, Denise Lindegaard og Elisabeth Lollike Ørsted berører i deres artikel, hvordan historiefaget kan bidrage til forståelsen af klimaforandringer og bæredygtighed. De fremhæver, hvordan klimahistorie ikke kun handler om at analysere fortiden, men også om at skabe refleksioner om håb og handlemuligheder.
Lektor og forfatter af bogen Handlekompetent – om at styrke elevers handlekompetence i en krisetid (2024), Rune Valentin Hansen, fremhæver i sin artikel ”At træne elevers forestillingsevne om en bæredygtig fremtid”, hvordan forestillingsevne som didaktisk sigtepunkt vil kunne styrke (historie)undervisning for bæredygtig udvikling og ligeledes kvalificere elevernes historiebevidsthed.
I vores artikler udenfor tema, kan du læse, hvad lektor Martin Bjørn Hansen skriver om DRs besøg på Lemvig Gymnasium i forbindelse med dramadokumentaren ”Slave af Danmark” og dykke ned i lektor emeritus, Per Lund-Rasmussens artikel om Danmarks første trykte månedsavis på Den Danske Mercurius, første gang udgivet i 1666.
Afslutningsvist, vil vi minde om, at dette nummer af Noter deler tematik med dette års Generalforsamlingskursus den 6.–7. november 2025 på Storebælt Sinatur Hotel, hvor vi håber på at se en masse af jer. I kan læse mere om kurset og tilmelde jer via vores hjemmeside historielaerer.dk.
God læselyst!
Temaartikler | |
Bæredygtighed – et bøjeligt begreb Af Bo Fritzbøger | 6 |
Økologi i 1960’erne – fra fremmedord til fremtidsvidenskab Af Anne Brædder | 12 |
På vej mod den grønne energi Af Mogens Rüdiger | 19 |
Det marginale landbrug – en historie om dansk landbrug i det 20. århundrede Af Nina Toudal Jessen | 24 |
Fiskeriernes kulturhistorie kaster skarpt lys over deres bæredygtighed Af Thomas Højrup | 31 |
Klima og bæredygtighed i historieundervisningen Af Denise Lindegaard og Elisabeth Lollike Ørsted | 37 |
At træne elevers forestillingsevne om en bæredygtig fremtid – et centralt element i handlekompetencefremmende undervisning Af Rune Valentin Hansen | 41 |
Uden for tema | 47 |
‘Slave af Danmark’ på Lemvig Gymnasium Af Martin Bjørn Hansen | 56 |
Anders Bordings “Den danske Mercurius”, 1666–1677 Af Per Lund-Rasmussen | 57 |
Forfatter(e)
Region Syddanmark
Region Østjylland
Favrskov Gymnasium