Historielærerforeningen, Engelsklærerforeningen og FALS (Foreningen Af Lærere i Samfundsfag) afholder i december i Hasseris et kursus, der stiller spørgsmålet: ”American Nightmare?”. Dette nummer lægger sig op dette tema med et fokus på amerikansk historie. Nummeret har således fokus på nogle af de udfordringer USA står over for i dag. Herunder de forskellige perspektiver på det amerikanske samfund og den polarisering, der er opstået. Nogle af skillelinjerne handler om race og historie og om tradition og modernitet. Men skillelinjerne har også udviklet sig gennem USA’s relativt korte historie.
Den første artikel – skrevet af David E. Nye (professor Emeritus i American Studier ved Syddansk Universitet) – omhandler de forskellige relationer der har været til geografiske steder. I dette tilfælde eksemplificeret ved Grand Canyon. David E. Nye sætter særligt fokus på hvordan konflikten mellem lokale indfødte og det moderne USA har udviklet sig. Men også på konflikten mellem religion og videnskab. Artiklen giver således et indblik i nogle af de polariseringsmekanismer, der er til stede i USA ved at zoome ind på en lokal problemstilling.
Den anden artikel “Mareridt og drømme i Afroamerikansk historie” er skrevet Jørn Brøndal (professor og leder af Center for Amerikanske Studier ved Syddansk Universitet) og fokuserer på hvorledes afroamerikanernes mareridt begyndte før drømmen, idet denne tog sit udgangspunkt i slaveriet. Artiklen opridser afroamerikanernes lange vej til frihed og lighed, og diskuterer hvorledes denne rejse mod drømmen stadig pågår.
Tredje og sidste artikel med særligt fokus på konflikterne i det amerikanske samfund er skrevet af Anne Mørk, ph.d. i amerikanske Studier. Anne Mørk stiller skarpt på fire centrale konfliktperioder i amerikansk historie: revolutionen omkring 1800, den amerikanske borgerkrig, migrations-debatten i starten af det 20. århundrede og Trumps USA. Der bliver i artiklen lagt vægt på værdiernes rolle og de skiftende konfliktlinjer op igennem historie.
Derefter følger to artikler med et mere didaktisk fokus på amerikansk historie. Den første artikel er skrevet af Jeppe Bæk Meier og Rasmus Thestrup Østergaard. De præsentere et forløb med udgangspunkt i deres bog “USA’s tilblivelse”. Den anden artikel er skrevet af Søren Torbjørn Svendsen, der forsøger at slå et slag for anvendelse af mere erindringshistorie, historiebrugs- og receptionsanalyse i samarbejdet mellem historiefaget og de sproglige fag. Tilgangene introduceres kort og koblet et eksempel fra de amerikanske populærhistorie i form af romanen “The Help”.
I det rent didaktiske hjørne har Christopher Vassaux Noe skrevet artiklen “ Fortællinger om fortiden og historiefagets dannelsesopgave”. Den bygger på hans opgave i teoretisk pædagogikum inden for emnet “Medborgerskab og mangfoldighed”. Han valgte dette emne, idet han er optaget af historiefagets rolle som et fag, der bidrager til elevernes demokratiske dannelse og samtidig ønskede at arbejde med den måde, vi i gymnasiet arbejder med de historiske narrativer, herunder særligt de historiske fremstillinger.
Christina Holst Johansens artikel “Dannelses til medborgerskab” beskriver, hvorledes hun i sin teopædopgave undersøgte, hvordan vi kan danne eleverne til at påtage sig ansvaret for deres historieskabende potentiale, så vi kan lykkes med at realisere vores politiske opdrag om at danne til medborgerskab.
Lektor Geert Alex Nielsen præsenterer i sin artikel “Historie tager tid” et bud på en introduktion til historiefaget identitet og den historiefaglige tænkning, og dermed basal historiefaglig videnskabsteori. Publikum til teksten er først og fremmest eleverne.
Indhold
The Grand Canyon as Contested Terrain af David E. Nye | 4 |
Mareridt og drømme i afroamerikansk historie af Jørn Brøndal | 10 |
Når værdikampen bliver den største kamp af Anne Mørk | 16 |
USA’s historie i undervisningen af Jeppe Bæk Meier & Rasmus Thestrup Østergaard | 24 |
Samarbejde med sprogfag og skønlitteratur eksempler i amerikansk historie af Søren Torbjørn Svendsen | 27 |
Fortællinger om fortiden og historiefagets dannelsesopgave af Christopher Vassaux Noe | 38 |
Dannelse til medborgerskab af Christina Holst Johansen | 42 |
Historie tager tid af Geert Alex Nielsen | 45 |
Forfatter(e)
Formand for historielærerforeningen
PSGL – kontakt
Nordisk samarbejde