Historielærerforeningen | Kontakt/medlemskab

Anmel­del­se — Den grøn­ne Danmarkshistorie

Nær­væ­ren­de bog har de mil­jø- og kli­ma­mæs­si­ge for­an­drin­ger, der har ændret vores ver­den grad­vist de sid­ste 250 år som omdrej­nings­punkt. Den behand­ler emnet gen­nem en ræk­ke histo­ri­ske cases med det under­lig­gen­de syn på histo­ri­en, ”at man kan bli­ve klo­ge­re – måske end­da mere hand­le­kom­pe­tent – af at stu­de­re sam­men­lig­ne­li­ge histo­ri­ske begi­ven­heds­for­løb” (s. 160). De for­skel­li­ge cases omhand­ler den stin­ken­de by, luft­foru­re­ning, land­bru­gets rol­le, kli­ma­kri­sen samt et afslut­ten­de kapi­tel, der stil­ler spørgs­må­let: ”Hvor­dan løser vi kli­ma­kri­sen?” De for­skel­li­ge kapit­ler føl­ges af en ræk­ke kil­der og spørgs­mål eller opga­ver, der ofte har fokus på de aktø­rer, der til for­skel­lig tid og inden for for­skel­li­ge områ­der har påvir­ket debat­ten om f.eks. klo­a­ke­ring i Køben­havn i 1800-tal­let. Det spil­ler meget godt ind i vores fokus på histo­ri­e­skabt over for histo­ri­e­ska­ben­de og læg­ger op til, at ele­ver­ne skal begyn­de at over­ve­je, hvad de evt. selv vil­le kun­ne gøre. Der er fle­re ste­der i bogen interessante/sjove detal­jer som f.eks. den såkald­te ”Cho­ko­la­de­vogn”, der trans­por­te­re­de al latrin i tøn­der ud af hoved­sta­den og som kør­te sin sid­ste tur i 2008! En af kil­der­ne til det­te kapi­tel læg­ger op til en per­spek­ti­ve­ring til for­hol­de­ne for de såkald­te sani­tets­ar­bej­de­re i Indi­en i dag, hvis for­hold synes langt vær­re end de til­sva­ren­de for de køben­havn­ske ”nat­mænd” i 1800-tallet.

Hvis man er til dis­kur­s­a­na­ly­se, vil jeg mene, at der er fle­re mulig­he­der for at prak­ti­se­re det, ikke for­di bogens for­stå­el­ses­spørgs­mål nød­ven­dig­vis læg­ger op til det, men for­di ind­hol­det af brød­tek­sten og især kil­der­ne kan læg­ge op til det. Hvor­dan ita­le­sæt­tes sagen bedst for enten at for­hin­dre for­an­drin­ger eller for at frem­me dem? I kapit­let om luft­foru­re­ning kan man læse, at afbræn­dings­røg ikke blev ”opfat­tet som ska­de­lig i indu­stri­al­de­rens tid­li­ge år, fak­tisk tvær­ti­mod […] fabrik­se­je­re argu­men­te­re­de med, at afbræn­din­gen fra deres pro­duk­tion bur­de ansku­es som ren­sen­de røgel­se” (s. 48). Og hvil­ken rol­le spil­ler viden­ska­ben? På s. 53 står der i for­bin­del­se med den effek­ti­ve blyhol­di­ge ben­zin, at der ”blev påvist en sam­men­hæng mel­lem børns indån­ding af blyhol­dig luft og intel­li­gens­ni­veau; lige­som det blev påvist, at indån­ding af blyhol­dig luft resul­te­re­de i mere vol­de­lig og aso­ci­al adfærd.”

Bjørn Lom­borg er også med; ham hører man ellers ikke så meget til mere.

Per­son­ligt synes jeg ikke kapit­let om land­bru­gets rol­le med Skjern Å som case (dens udret­ning og gens­lyng­ning) er superin­ter­es­sant. Jeg kan der­for godt for­stå, at debat­ten mest kør­te i loka­l­om­rå­det og ikke kun­ne fan­ge resten af lan­det, hvil­ket Ste­i­ner Jen­sen selv næv­ner. Måske kan en god lærer for­må at fan­ge ele­ver­nes inter­es­se her? Men der er en pro­vo­ke­ren­de kil­de af Pro­fes­sor Sigurd Tov­borg Jen­sen fra 1962 om land­brug og fred­ning, hvor han meget direk­te taler land­bru­gets sag og et sted får sagt, at ”Med heder­ne er det nu snart ved at være for­bi. Dem fik vi hel­dig­vis bugt med, inden natur­fred­ning blev for­si­de­stof i avi­ser­ne. (…)” (s. 103). Et af Ste­i­ner Jen­sens arbejds­spørgs­mål på sam­me side læg­ger meget pas­sen­de op til, at ele­ver­ne skal fin­de tekst­ste­der, som ”vil­le være poli­tisk ukor­rek­te at frem­fø­re i dag.”

Det er nok en bog, jeg selv vil­le bru­ge enkel­te afsnit fra sna­re­re end at læse i sin hel­hed. Der­i­mod kan det anbe­fa­les at kig­ge kil­de­ma­te­ri­a­let igen­nem. Her har for­fat­te­ren fun­det man­ge glim­ren­de tek­ster, der både har over­ra­sken­de syns­punk­ter og læg­ger op til debat.

Forfatter(e)

Tro­els Peter Grøn

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *